Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1046 (2018-2019)
Innlevert: 21.02.2019
Sendt: 22.02.2019
Besvart: 01.03.2019 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Dagens strenge unntaksmuligheter fra tredelingen av foreldrepermisjon kan gi uheldige effekter. F.eks. avsluttet amming før det er ønsket når mor ikke kan ha ammepause, eller der en heller tar ulønnet permisjon, enn å ta ut både mor og fars tredel, med negative effekter for familieøkonomi, karriere, sykepenger og pensjon.
Hva er omfanget av negative effekter av tredelingen og vil ministeren vurdere mer fleksible unntaksmuligheter og kompensasjon for tapt pensjon og sykepenger pga. ulønnet permisjon?

Begrunnelse

Foreldrepermisjonen bør legge til rette for at familier kan følge helsemyndighetenes råd om spedbarnsernæring, det vil si fullamming eller mest mulig morsmelk de første seks månedene, gradvis introduksjon av fast føde, og morsmelk sammen med annen mat i hele første leveår.
1. juli i 2018 ble tredelingen av foreldrepermisjonsordningen innført og det er nå bekymring om ordningen og unntaksmulighetene ikke er fleksible nok til å unngå uheldige effekter. Det rapporteres om kvinner som avslutter amming tidligere enn ønsket på grunn av tredelingen. Det rapporteres om par hvor en forelder heller tar ulønnet permisjon, enn at de benytter begge tredelene forbeholdte hhv mor og far, med negative effekter for familieøkonomi, karriere og pensjonsgrunnlag og sykepengerettigheter. Det er et stort behov for å få oversikt over hvor stort omfanget av disse uheldige effektene er.
Uker som er øremerket en av foreldrene faller normalt bort hvis vedkommende ikke bruker dem. Det er i dag en viss mulighet for å utsette uttaket av kvoten, men kun en svært begrenset mulighet til å overføre slike uker til den andre av foreldrene. Sykdom eller skade som gjør forelderen helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, er et slikt unntak.
På grunn av de uheldige effektene av tredelingen som det rapporteres om bør det vurderes det skal innføres mer fleksible unntaksmuligheter. Mulige mer fleksible unntaks kriterier kan være der den ene forelderen har arbeidsopphold i utlandet, er selvstendige næringsdrivende/ heltidsarbeidende eneaksjonærer eller har en arbeidssituasjon som vanskeligjør foreldrepermisjon på det tidspunktet foreldrene trenger permisjon for å være med barnet. Unntak i situasjoner hvor det ikke er mulig med ammepauser, bør også vurderes. Det kan også vurderes en kompensasjonsordning som sikrer sykepengerettigheter og normal pensjonsopptjening til de som tar ulønnet permisjon og samtidig ikke benytter hele foreldrepermisjonsrettigheten.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Den norske foreldrepengeordningen er raus, da den strekker seg over en lang periode kombinert med en høy lønnskompensasjon. Det er også mulig å tilpasse uttaket. Foreldrene kan utsette uttaket av foreldrepenger på grunn av heltidsarbeid eller uttak av ferie. I tillegg kan foreldrepenger tas ut gradert, dvs. at foreldrepenger kan tas ut i kombinasjon med arbeid. Dersom foreldrene ønsker det, kan de strekke perioden med foreldrepenger fram til barnet er tre år.
Foreldrepengeperioden er på 49 eller 59 uker, avhengig om foreldrene velger 100 eller 80 prosent lønnskompensasjon (full eller redusert sats). Perioden er delt opp slik:

• 3 uker skal av hensyn til den gravide tas før termin.
• Ved full sats gjenstår da 46 uker; 15 uker er reservert mor (mødrekvote), 15 uker er reservert far (fedrekvote) og 16 uker kan fordeles mellom foreldrene som de vil (fellesperioden).
• Ved redusert sats er mødre- og fedrekvoten 19 uker, og fellesperioden er 18 uker.

Utvidelsen av mødre- og fedrekvoten ved full sats trådte i kraft 1. juli 2018, mens utvidelsen av kvotene ved redusert sats trådte i kraft 1. januar 2019. Representanten tar opp omfanget av negative effekter av tredelingen. Det er for tidlig å si hva som er de negative effektene av å dele foreldrepengeperioden i tre like deler, siden det er såpass kort tid siden endringene trådte i kraft.
Jeg vil minne om at det var et stort flertall i Stortinget som stemte for endringene i foreldrepengeordningen. KrF var eneste parti som stemte mot, begrunnet med hensyn til at familier er forskjellige og dermed trenger størst mulig valgfrihet og fleksibilitet.
Forslaget om å dele foreldrepengeperioden i tre like deler ved 80 prosent uttak ble sendt på høring i mai 2018, og fikk bred støtte i høringsrunden. Når det gjelder amming, fikk forslaget kritikk fra blant andre Helsedirektoratet, Nasjonal kompetansetjeneste for amming og Jordmorforbundet. Disse høringsinstansene mente forslaget ville svekke mødres mulighet til å amme sine barn i hele første leveår. I Helsedirektoratets anbefalinger skriver de for øvrig at eksklusiv amming i 6 måneder anbefales av de fleste offisielle organer.
Hvis foreldrene ønsker at mor skal motta foreldrepenger så lenge som mulig etter fødselen, har de to valg: Hvis de velger full sats, kan mor være hjemme i 31 uker etter fødselen (15 + 16 uker), dvs. litt over 7 måneder. Hvis de velger redusert sats, kan mor være hjemme i 37 uker etter fødselen (19 + 18 uker), dvs. ca. 8 og en halv måned. I tillegg kan perioden kombineres med uttak av ferie. Den samlede perioden mødre kan være borte fra arbeidet blir derfor i praksis lenger enn 31/37 uker. Gjennom arbeidsmiljølovens bestemmelser om ammefri er det lagt til rette for at en mor som går tilbake i arbeid etter foreldrepengeperioden, kan ta fri fra arbeidet for å fortsette å amme. Hun kan kreve den fri hun trenger til dette, og det første året har hun rett til lønn i inntil én time daglig mens hun har ammefri.
Når det gjelder spørsmålet om tapt pensjon for dem som tar ulønnet permisjon, viser jeg til at det allerede finnes en ordning med pensjonsopptjening for omsorgsarbeid. Omsorgsopptjeningen tilsvarer pensjonsopptjeningen du ville fått av en inntekt på 4,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) og skal sikre en viss opptjening i perioder med lav eller ingen arbeidsinntekt. Det foreligger ikke planer om å endre reglene for opptjening av rett til sykepenger.
Jeg vil følge tilpasningen til og effektene av tredelt foreldrepermisjon nøye.