Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1157 (2018-2019)
Innlevert: 06.03.2019
Sendt: 06.03.2019
Besvart: 11.03.2019 av justis- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Hvilke grep har statsråden gjort for å få ned den lange ventetiden på passkontorene?

Begrunnelse

Onsdag 6. mars kan vi lese i Sarpsborg Arbeiderblad om Trond Magelssen som måtte kjøre 50 mil for å få nytt pass. I en lengre periode har det vært stort press på passkontorene og lange ventetider på Østlandet. Innbyggeren skal ikke måtte påregne å kjøre 50 mil for å få ledig time til nytt pass.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Jeg viser til mitt svar på skriftlig spørsmål nr. 1041 fra stortingsrepresentant Myhrvold, datert 1. mars 2019:

«Jeg har denne uken hatt møte med politidirektøren, som har orientert nærmere om situasjonen og hvilke tiltak som iverksettes. Politidirektøren orienterte om at utfordringene gjelder de tre politidistriktene Oslo, Øst og Sør-Øst.
Felles for alle kontorene på Østlandet er at de opplever stor pågang fordi mange har søkt om pass på de normalt roligste tidene av året, som er vinter og høst. Flere utnytter også vinterferien til å besøke passkontoret. Oppmerksomheten i media på etterspørselen etter passtimer på Østlandet, kan også ha økt presset på passkontorene. Ved enkelte kontorer kan ombygging og opplæring i forbindelse med nye kvalitetskrav ha en viss innvirkning. Jeg vil understreke at utfordringene ikke skyldes nedleggelse av passkontorer i landet forøvrig.
Det samarbeides mellom de tre politidistriktene på Østlandet, og det iverksettes flere tiltak for å avhjelpe situasjonen på kortere og lengre sikt. De viktigste tiltakene er:
Utvide bookingen fram i tid: Bookingtiden utvides til 90 dager i Oslo, Øst og Sør-Øst politidistrikter. Dette vil gjøre det enklere for befolkningen å planlegge passfornyelsen lenger frem.
Utvide åpningstidene: Oslo politidistrikt vil utvide åpningstidene på ettermiddagene (mandag til torsdag) og holde lørdagsåpent. Tilsvarende løsninger vil bli etablert ved Øst og Sør-Øst politidistrikt.
Tilføre flere medarbeidere: Nye medarbeidere vil om kort tid være tilstrekkelig opplært og være med på å styrke kapasiteten. Tilsvarende tiltak settes også inn ved flere andre passkontorer på Østlandet. Politidistriktene bemanner også opp, blant annet ved å forskuttere med sommervikarer.
Tiltak på lengre sikt: I løpet av våren vil alle nye passkontor ha mulighet for forhåndsbestilling av passtimer. Når nytt saksbehandlingssystem innføres sammen med nye pass og ID-kort i 2020, vil det tilbys SMS-varsling om utløpsdato sammen med forslag til booking-time. Dette vil være en stor forbedring for oss alle. I tillegg antas SMS-varsling å ville bidra til å forebygge frafall i oppmøte, som i dag er om lag 10 prosent, og også å gi større spredning i bookingen. De nye og større passkontorene skal bli mer effektive og klare å behandle flere passutstedelser enn det man gjør i dag.»