Skriftlig spørsmål fra Anniken Huitfeldt (A) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1173 (2018-2019)
Innlevert: 07.03.2019
Sendt: 08.03.2019
Besvart: 15.03.2019 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Anniken Huitfeldt (A)

Spørsmål

Anniken Huitfeldt (A): Jf. Aftenpostens oppslag 7. mars («Nye kampfly kan bli stående på bakken»), hva er per i dag personellstatus (piloter og teknikere) for de nye F-35-kamplfyene og hvordan har Stortinget blitt holdt informert om denne saken?

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 8. mars 2019 med spørsmål fra stortingsrepresentant Anniken Huitfeldt om hva som per i dag er personellstatus (piloter og teknikere) for de nye F-35-kampflyene og hvordan Stortinget har blitt holdt informert om denne saken.
Da kampflyanskaffelsen ble godkjent gjennom Stortingets behandling av Innst. 388 S (2011–2012), jf. Prop. 73 S (20112012), ble Ørlandet flystasjon valgt som kampflybase. I Prop. 73 S (20112012) ble det understreket at samling av kampfly på Ørland på sikt ville gi stabilitet og forutsigbarhet for berørt personell og deres familier. Videre ble det understreket at tidlig avklaring av fremtidige tjenestesteder ville redusere faren for tap av kompetanse.
De to viktigste milepælene for innføringen av F-35 i Forsvaret er å etablere første operative evne (IOC) i 2019 og full operativ evne (FOC) i 2025. Forsvaret opplyser at antall flyvere tilgjengelig til IOC vil være tilfredsstillende og at kravet vil bli nådd. Når det gjelder teknikere, opplyser Forsvaret at antall tilgjengelige teknikere vil være noe lavere enn estimert behov, men at Forsvarets analyser viser at dette ikke vil påvirke IOC.
I den videre fremdriften mot FOC i 2025 har Luftforsvaret høy utdanningstakt på flygere av F-35. Luftforsvaret vil utnytte den tilgjengelige utdanningskapasiteten i USA. Videre er Luftforsvaret i dialog med sine samarbeidspartnere for å sikre at nødvendig utdanningskapasitet er tilgjengelig ved behov.
Luftforsvaret har hatt et rekordstort antall søkere til flygerseleksjon i 2018. I 2019 er søkertallet nesten 50 prosent over gjennomsnittet fra perioden 1980 og frem til i dag. Luftforsvaret anser at rekrutteringspotensialet til flygere vil være mer enn tilfredsstillende for å nå de operative målene som er fastsatt fram mot FOC.
Tilstrekkelig tilgang på teknisk kompetanse er imidlertid en utfordring. Luftforsvaret arbeider for å forsikre seg om at dette kompetansebehovet blir dekket fram mot FOC i 2025. Dette gjøres blant annet gjennom endringer i vedlikeholdssystemet i Forsvaret, rekruttering og utdanning av flere teknikere, tiltak for å sikre at teknikere beholdes i Luftforsvaret, samt re-rekruttering av teknikere.
De siste årene er Stortinget orientert om personellstatus og usikkerhetsbildet i Luftforsvaret i de årlige budsjettproposisjonene. I Prop. 1 S (20162017) fremkommer det at Forsvaret har rapportert om utfordringer knyttet til personell og kompetanse i Luftforsvaret og tiltak Forsvarsdepartementet har gjort for å bedre situasjonen. I Prop. 1 S (20182019) fremkommer det at Luftforsvaret i dag har utfordringer med å rekruttere, selektere og utdanne tilstrekkelig personell til alle de nye systemene som skal innfases.
I tillegg har Stortinget blitt informert om driftsmidler og bemanningssituasjonen i Luftforsvaret gjennom svar på direkte spørsmål fra Stortinget. I svar av 23. mars 2018 på spørsmål nr. 1178 er det redegjort nærmere for bemanningssituasjonen i Luftforsvaret, herunder knyttet til innfasingen av F-35.
Til slutt vil jeg understreke at anskaffelsen og innfasingen av F-35 har høyeste prioritet og vies stor oppmerksomhet i hele forsvarssektoren. Jeg kan forsikre om at bemanningen og den operative driften av kampflyene har min høyeste prioritet. Forsvaret er i rute for å etablere IOC med F-35 innen utgangen av året.