Tuva Moflag (A): Hvordan vil helseministeren sørge for at pasienter blir behandlet som nettopp det, pasienter, og ikke pakker eller kasteballer i møtet med spesialisthelsetjenesten?
Begrunnelse
NRK meldte denne uken om en kreftpasient som gjennom sin behandling av to kreftdiagnoser samtidig har måtte forholde seg til 60 ulike leger. Dette til tross for at hun har krav på kontaktlege.
Alvorlig syke pasienter i sårbare situasjoner må bli møtt av en helsetjeneste som har tid, og som evner å se hele mennesket. - Fagfolk som gir pasienten følelsen av at de er sett og forstått, slik at man blir trygg på at man får riktig og forsvarlig behandling. Denne tilliten er vanskelig å etablere når man må forholde seg til så mange forskjellige fagpersoner, og når legene man møter ikke engang kjenner til historikk og behandling man har vært gjennom så langt. Sykehusene trenger ressurser til å følge opp pasientene. Datasystemer som sikrer kommunikasjon og samhandling er langt på etterskudd.
Helsetilsynet skriver følgende om kontaktlege:
Pasient som har alvorlig sykdom, skade eller lidelse, og som har behov for behandling eller oppfølging av spesialisthelsetjenesten av en viss varighet, har rett til å få oppnevnt kontaktlege. Denne retten står i spesialisthelsetjenesteloven § 2-5 c.
Helseinstitusjonen skal peke ut kontaktlege for pasienten så snart som mulig etter at det er vurdert at pasienten har rett til kontaktlege, senest første virkedag etter innleggelse eller poliklinisk undersøkelse. Pasienten skal så snart som mulig få vite hvem som er hans eller hennes kontaktlege, og skal bli orientert om hvilket ansvar og hvilke oppgaver kontaktlegen har.
Kontaktlegen skal være pasientens faste medisinskfaglige kontakt. For å sikre kontinuitet i pasientforløpet, skal helseinstitusjonen vurdere om kontaktlegen også skal være informasjonsansvarlig og journalansvarlig etter helsepersonelloven.