Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:1195 (2018-2019)
Innlevert: 12.03.2019
Sendt: 12.03.2019
Besvart: 18.03.2019 av helseminister Bent Høie

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Hvordan vil helseministeren sørge for at pasienter blir behandlet som nettopp det, pasienter, og ikke pakker eller kasteballer i møtet med spesialisthelsetjenesten?

Begrunnelse

NRK meldte denne uken om en kreftpasient som gjennom sin behandling av to kreftdiagnoser samtidig har måtte forholde seg til 60 ulike leger. Dette til tross for at hun har krav på kontaktlege.
Alvorlig syke pasienter i sårbare situasjoner må bli møtt av en helsetjeneste som har tid, og som evner å se hele mennesket. - Fagfolk som gir pasienten følelsen av at de er sett og forstått, slik at man blir trygg på at man får riktig og forsvarlig behandling. Denne tilliten er vanskelig å etablere når man må forholde seg til så mange forskjellige fagpersoner, og når legene man møter ikke engang kjenner til historikk og behandling man har vært gjennom så langt. Sykehusene trenger ressurser til å følge opp pasientene. Datasystemer som sikrer kommunikasjon og samhandling er langt på etterskudd.
Helsetilsynet skriver følgende om kontaktlege:
Pasient som har alvorlig sykdom, skade eller lidelse, og som har behov for behandling eller oppfølging av spesialisthelsetjenesten av en viss varighet, har rett til å få oppnevnt kontaktlege. Denne retten står i spesialisthelsetjenesteloven § 2-5 c.
Helseinstitusjonen skal peke ut kontaktlege for pasienten så snart som mulig etter at det er vurdert at pasienten har rett til kontaktlege, senest første virkedag etter innleggelse eller poliklinisk undersøkelse. Pasienten skal så snart som mulig få vite hvem som er hans eller hennes kontaktlege, og skal bli orientert om hvilket ansvar og hvilke oppgaver kontaktlegen har.
Kontaktlegen skal være pasientens faste medisinskfaglige kontakt. For å sikre kontinuitet i pasientforløpet, skal helseinstitusjonen vurdere om kontaktlegen også skal være informasjonsansvarlig og journalansvarlig etter helsepersonelloven.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Pasientens rett til å få oppnevnt kontaktlege ved alvorlig og langvarig sykdom er viktig for bedre organisering av pasientforløpene, bedre kvalitet, og større trygghet for pasienter og pårørende. Pasienter vil fortsatt møte flere leger underveis, men pasient og pårørende skal føle seg trygge på at det er én lege som har et særlig ansvar for dem.
Det er viktig at pasientene informeres om at de har rett på kontaktlege slik at de kan klage til fylkesmannen dersom ikke rettigheten blir innfridd.
Lovbestemmelsen om kontaktlege trådte i verk i 2016, men tilbakemeldingene fra helseforetakene tyder dessverre på at ordningen mange steder enda ikke er innført på en tilfredsstillende måte. Jeg har vært forberedt på at det vil ta noe tid å etablere kontaktlegeordningen i komplekse organisasjoner som sykehus, men etter mer enn to år bør dette nå være på plass.
Helsedirektoratet kartla våren 2018 hvor langt helsetjenesten hadde kommet med å implementere kontaktlegeordningen ved å spørre 512 respondenter fra helseforetak og private ideelle sykehus. Halvparten av respondentene besvarte spørreundersøkelsen, og 70 prosent av disse svarte at de var godt i gang med å iverksette ordningen.
Respondentene oppga mangel på et godt system for å tildele kontaktlege som den største hindringen for ordningen. Dernest kom legenes arbeidsplaner og intern uenighet om den type ressursbruk og at ordningen vil medføre for stor arbeidsbelastning for legene.
Kontaktlegeordningen er spesielt krevende å gjennomføre for pasienter som behandles ved flere avdelinger eller institusjoner, samtidig er dette pasienter som har et særlig behov for kontaktlege. For disse pasientene er det risiko for at viktig informasjon ikke blir godt nok formidlet til neste behandlingsledd. Det er derfor viktig at det etableres gode rutiner slik at pasienter som behandles ved flere avdelinger får oppfylt sin rett til kontaktlege. Kontaktlegen bør ha kontakt med de avdelingene som er involvert i behandlingen og ha oversikt over forløpet.
Det er lederansvar å sikre at kontaktlegeordningen kommer på plass. Helsedirektoratet vil følge opp resultatene av spørreundersøkelsen i dialog med helseforetakene og vurdere om det skal gjøres justeringer av veilederen slik at ordningen innrettes mot de riktige pasientgruppene og blir tilpasset det kliniske arbeidet uten å medføre økt arbeidsbyrde.
Jeg vil følge arbeidet med å implementere ordningen i styringsdialogen med helseregionene.