Kirsti Leirtrø (A): På et tidligere skriftlig spørsmål til samferdselsministeren om gjenbruk av asfalt i Norge ble det i svaret (20.02.2019) vist til at praktisk talt all tilgjengelig asfalt som blir frest eller gravd opp fra veiene blir gjenbrukt, med henvisning til tall fra KFA. Statsrådens beskrivelse gir ikke et riktig bilde av hvordan gjenbruken faktisk er.
Vil samferdselsministeren ta initiativ til økt gjenbruk av returasfalt i produksjonen av ny asfalt slik at oppnår en større miljøgevinst enn hva tilfellet er i dag?
Begrunnelse
Det ble i svaret også opplyst om at mengden returasfalt til mellomlager har vært stabil i flere år - ca. 800-900 000 tonn pr. år. Videre ble det vist til at 2017 var et foreløpig toppår uttransporten av returasfalt fra mellomlager var 12 prosent større enn mengden som kom inn.
Asfaltprodusenter oppgir at Statens Vegvesen ikke legger til rette for at produsentene kan få tak i gode fresemasser til bruk i produksjonen av ny asfalt. I stedet benyttes fresemassene av Statens Vegvesen selv og i hovedsak til kantfylling og lignende. Returasfalten blir altså benyttet på et lavt nivå i verdikjeden og ikke til produksjon av ny asfalt. Dette innebærer at en ikke får den miljøbesparelse som en kunne ha hatt. Reduksjon av CO2-utslippet og mindre bruk av olje oppnår en først når asfalten blir benyttet i fremstillingen av ny asfalt.
I svaret til det skriftlige spørsmålet opplyser Samferdselsministeren også om at Statens Vegvesen har en vesentlig mer liberale grense for tilsetting av resirkulert asfalt i ny asfalt enn Sverige og Danmark.
Vi har fått oppgitt fra asfaltprodusenter at dette ikke medfører riktighet. Produsentene oppgir at i Danmark er det ingen begrensninger på tilsetting av gjenbruk i bærelagsasfalten. I Sverige har de nå åpnet opp for økt gjenvinning ved at maksgrensen er fjernet.