Skriftlig spørsmål fra Lise Christoffersen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1236 (2018-2019)
Innlevert: 15.03.2019
Sendt: 15.03.2019
Besvart: 19.03.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Lise Christoffersen (A)

Spørsmål

Lise Christoffersen (A): Hvilke rutiner har Nav for å sikre at en arbeidstaker som det betales lønnstilskudd for, faktisk mottar lønn for den perioden det er utbetalt lønnstilskudd for, og hva skal Nav gjøre dersom (deler av) lønn ikke er utbetalt til arbeidstaker?

Begrunnelse

Spørsmålet stilles på bakgrunn av en konkret henvendelse, der det er innvilget midlertidig lønnstilskudd til arbeidsgiver, men der arbeidstaker ikke har mottatt lønn for deler av den perioden det er utbetalt lønnstilskudd for. Det virker lite rimelig at arbeidstaker selv må sørge for at utestående lønn faktisk blir utbetalt, sett på bakgrunn av regelverket for lønnstilskudd, slik det er gjengitt på nav.no:

"Refusjonskravet skal inneholde dokumentasjon som viser hvem tilskuddet gjelder, hva det er betalt for, kronebeløp, når det er betalt og at det er betalt".

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Spørsmålet i denne konkrete saken må besvares generelt siden det ikke er angitt noen mulige årsaker til at en arbeidstaker som deltar på den midlertidige lønnstilskuddsordningen ikke har mottatt lønn for deler av den perioden det er utbetalt lønnstilskudd for.
Jeg vil minne om at ved bruk av lønnstilskudd er arbeidstaker formelt ansatt i et ordinært arbeidsforhold i henhold til reglene i for eksempel arbeidsmiljøloven. Arbeidsforholdet er derfor en sak mellom arbeidstaker og arbeidsgiver, og arbeidstaker er henvist til for eksempel å kontakte fagforening for juridisk bistand. NAV har ingen hjemmel til å utbetale lønn til arbeidstaker når arbeidsgiver ikke gjør dette. NAV kan heller ikke tvinge arbeidsgiver til å betale.
Som representanten viser til i sin begrunnelse for spørsmålet, stilles det imidlertid klare krav til dokumentasjon før utbetaling av lønnstilskudd. Det betyr at lønnslipp eller tilsvarende dokumentasjon skal foreligge før det utbetales tilskuddsmidler. Et refusjonskrav uten tilstrekkelig dokumentasjon skal avvises, og returneres til arbeidsgiver. NAV kan kreve tilbake feilutbetalte tiltaksmidler med hjemmel i folketrygdloven § 22-15, 1. ledd, 1. Dette vil være aktuelt i tilfeller hvor arbeidstaker ikke får utbetalt lønnen sin.