Øystein Langholm Hansen (A): Vil statsråden ta initiativ overfor Telenor for å få dem til å sikre alternativ nettilgang før vedlikehold/feilretting av kobbernettet avsluttes?
Begrunnelse
Undertegnede har fått flere henvendelser fra innbyggere som er bosatt på steder i Rogaland, som frykter at de mister nettilgang dersom det oppstår feil i nettet. Grunnlaget for frykten er at de har sin nettilgang gjennom kobbernettet, en gammel teknologi, og at de har fått brev fra Telenor om at selskapet, med virkning fra 1. mai 2019, ikke vil utføre feilretting og/eller utvikling av feil som oppstår. I endel av disse områdene er det ikke stabil tilgang på mobilnett. Innbyggerne sier at de selvfølgelig er innstilt på å følge med på digitaliseringen av samfunnet, og de viser til at de ikke lenger har Landpostbud, men digipost. At de ikke kommuniserer direkte med fastlegekontoret, men bruker nettet for oppfølging som f.eks. timeavtaler og fornyelse av resepter o.l. Barna bruker nettbaserte læringsplattformer og leverer hjemmeoppgaver via nettløsning. Også hjemmetjenestene fra kommunene blir stadig mer digitaliserte. I brevet fra Telenor viser de til at de har startet på sin "moderniseringsreise", men at det i sin ytterste konsekvens betyr at de ikke vil garantere innbyggerne bredbånd. Dette finner innbyggerne urimelig i og med at de har vært med å finansiere oppgradering av sentralen, har betalt et etableringsgebyr og kjøpt inn utstyr, levert av Telenor, for å få tilgang til Internett. Det eneste tilbudet de får, er å fortsette å betale full avgift, og kunne si opp avtalen uten å betale gebyr. Reaksjoner av lignende art har vi også sett i medier i andre deler av landet. Ifølge regjeringen foregår utbygging av høyhastighetsnett i rekordtempo, men noen områder er ikke kommersielt utbyggbare, og de blir da stående igjen i "digital skygge".