Arne Nævra (SV): Hvilke konklusjoner sitter statsråden igjen med etter krisesituasjonen utenfor Hustadvika i helga, og er det riktig at det er Staten som skal dekke en redningsaksjon, mens rederiet ikke skal betale et øre, og i så fall syns han dette er riktig i lys av denne alvorlighetsgraden og den enormt sterke veksten i cruisetrafikken i norske farvann og vil han sette ned et offentlig utvalg som skal se på hele beredskapssituasjonen for den sterkt økende cruisetrafikken i norske farvann?
Begrunnelse
Krisesituasjonen og redningsaksjonen rundt cruiseskipet Viking Sky i helga reiser fundamentale spørsmål både om cruisetrafikkens enorme vekst i Norge og om beredskapen til å handtere cruisebåter i vanskeligheter og et eventuelt forlis i norske farvann.
Antall cruiseturister i Norge har økt fra ca. 100 000 til nær 800 000 de siste 25 årene. Antall anløp økte fra ca. 1030 til 2150. Dette skjer i farvann som byr på barske værforhold og for Svalbards vedkommende is og kulde. I 2018 har det ankommet rundt 46.000 internasjonale cruisepassasjerer på Svalbard. Det kommer nå skip med opptil 6000 passasjerer inn Isfjorden og til Longyearbyen.
I romjula havarerte en tråler i Hinlopen-stredet på Svalbard, og hele besetningen på 14 ble reddet av Sysselmannens helikopter i en krevende redningsaksjon. Hva om dette hadde vært en cruisebåt med flere tusen passasjerer – mange av dem eldre og i dårligere fysisk forfatning?
Vi legger merke til at professor Odd Jarle Borch ved Universitetet Nord, som er sentral i forskningen på dette feltet, påpeker at Justis- og beredskapsdepartementet har vært fraværende når det gjelder å kartlegge beredskapsbehovet i lys av nye utfordringer. Dette har i stedet blitt gjennomført av den maritime næringen selv gjennom SARINOR-prosjektene.
Mange stiller seg spørsmålet om ikke cruisenæringen i større grad må stå økonomisk ansvarlig ved redningsoperasjoner, og at den i større grad må underlegges kontroll og begrensninger på bakgrunn av den kolossale veksten vi ser, både i antall passasjer og størrelser på skipene. Dessuten går mange av dem nå veldig langt nord, ettersom isen i større grad trekker seg tilbake og åpner nye havområder. På toppen av det hele ser vi at værforholdene blir stadig tøffere i nord.