Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1371 (2018-2019)
Innlevert: 01.04.2019
Sendt: 02.04.2019
Besvart: 10.04.2019 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Er forbrukerministeren enig i at utviklingen med flere europeiske flykonkurser det siste året er bekymringsfull, og vil han etablere en egen reisegaranti/et eget reisegarantifond for flyreiser, slik at alle reisende er beskyttet mot flykonkurser, uavhengig av hvor de har kjøpt flyreisen?

Begrunnelse

Stortinget vedtok i juni 2018 følgende i kortform:

«Stortinget har enstemmig vedtatt en ny pakkereiselov som gjennomfører EUs pakkereisedirektiv (2015/2302/EU) i norsk rett. Loven, som i stor grad viderefører gjeldende rett, har som mål å øke beskyttelsen av forbrukerne, samtidig som arrangørenes og formidlernes konkurranseevne ivaretas. Et forslag fra AP, SP, SV og KrF om å be regjeringen innføre i den nye loven en angrerett på pakkereiser, kjøpt utenom faste forretningslokaler, ble vedtatt. Det samme gjaldt et forslag fra de samme partiene om å be regjeringen fremme forslag om å videreføre i den nye loven en reisegaranti for transportdelen av en pakkereise.»

Siden dette vedtaket har vi sett en bekymringsfull utvikling der flere europeiske flyselskap har gått konkurs, noe som har gått hardt ut over de reisende som har måttet kjøpe nye flybilletter for å komme seg på tur eller hjem fra reise. Senest 28.3 kansellerte islandske WOW Air sine flyvninger. Virke og Forbrukerrådet tar i VG 28.3 til orde for at ordningen med reisegaranti bør utvides ikke kun til å gjelde reisearrangører men også til å gjelde flyreiser solgt av flyselskapene selv.
De foreslår at det bør opprettes et eget reisegarantifond for flyreiser.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Konkurser medfører fare for at en forskuddsbetalt vare eller tjeneste ikke blir levert. Dette gjelder også for flyreiser. Inntreffer konkurs før flyreisen starter, er billettprisen tapt, med mindre billetten er kjøpt med kredittkort. I så fall får man innbetalt beløp tilbake. Inntrer konkursen mens den reisende er på tur, må returreisen i utgangspunktet betales på nytt, og det kan være vanskelig å få tak i rimelig returbillett. Det er særlig lavprisflyselskaper med svært små marginer som er utsatt for å gå konkurs.
Utgangspunktet er at forbrukere bærer risikoen selv ved forskuddsbetaling av varer og tjenester. Slik er det også ved forskuddsbetaling av flybilletter. Ordningen med reisegaranti ved kjøp av pakkereiser som er nedfelt i pakkereiseloven, gjennomfører et EU-direktiv om pakkereiser og sammensatte reisearrangementer (2015/2302/EU). Dette er en særordning ved kjøp av flere reisetjenester til samme ferie eller reise. Det er ikke noe tilsvarende europeisk regelverk som gjelder garanti ved kjøp av flyreiser eller annen transport som ikke inngår i en pakkereise.
Det er Samferdselsdepartementet som har ansvaret for norsk luftfart. Spørsmålet om reisegaranti ved salg av kun flybilletter ble vurdert i Samferdselsdepartementets høringsnotat om globalisering og økt konkurranse i sivil luftfart som ble sendt på høring 17. mars 2016. I notatet konkluderte Samferdselsdepartementet med å ikke anbefale særnorske tiltak på dette feltet.
I Samferdselsdepartementets høringsnotat vises det også til ordningen med adgangen som Danmark innførte etter at Sterling gikk konkurs i 2008. Ordningen gikk ut på at reisende kunne tegne en forsikring på kr 20 til beskyttelse ved flyselskapets konkurs. Ordningen ble imidlertid benyttet av kun ca. 3 % av de reisende. Ordningen er nå erstattet av en avgift på kr 2 per flyreise som går fra dansk lufthavn. Slik opparbeides det et fond. Ved konkurs blir imidlertid en egenandel fratrukket eventuell erstatning til den reisende.
Virke og Forbrukerrådet har kontaktet meg med forslag om at en ordning tilsvarende den danske avgiftsordningen innføres i Norge. Jeg er enig med dem i at det kan være grunn til å utrede en slik ordning nærmere.