Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1395 (2018-2019) Innlevert: 03.04.2019 Sendt: 04.04.2019 Rette vedkommende: Digitaliseringsministeren Besvart: 11.04.2019 av digitaliseringsminister Nikolai Astrup
Marit Arnstad (Sp): Kan statsråden gjøre rede for hvor mange internettabonnenter som har fått varsel om Telenors endringer av 01.05.19 når det gjelder feilretting/utvikling i kobbernettet, og hvor mange av disse som ikke har 4G-dekning?
Nikolai Astrup: Etter det departementet har fått opplyst av Telenor, har totalt 51 284 kunder fått varsel om stans i feilretting i kobbernettet fra 1. mai 2019. Av disse er det til sammen 37 531 kunder med internettabonnement. Av disse igjen er det til sammen 29 705 kunder som bare har internett/bredbånd (dvs. som ikke har fasttelefon i tillegg).Ifølge de opplysninger som Telenor har gitt departementet, er det ingen av internettkundene som har fått varsel om stans i feilretting fra 1. mai 2019 som (ifølge Telenors egne data) ikke har god 4G-dekning fra Telenor.Telenor har for øvrig også opplyst at gjennomsnittshastigheten på bredbånd via kobbernettet er 10 Mbit/s. Til sammenlikning er gjennomsnittshastigheten på bredbånd via 4G over 70 Mbit/s.