Lars Haltbrekken (SV): I Riksrevisjonens rapport "Undersøkelse av myndighetenes arbeid med å ivareta miljø og fiskeri ved petroleumsvirksomhet i nordområdene", kritiseres OED kraftig.
Hvorfor hemmeligholdes OEDs miljøvurderinger, hvorfor ber ikke OED om råd fra bl.a. Miljødirektoratet når vilkår i utvinningstillatelser fastsettes og hvorfor ser departementet seg nødt til å innhente miljøfaglige råd fra private konsulentselskap når man har både Havforskningsinstituttet, Polarinstituttet og Miljødirektoratet?
Begrunnelse
I Riksrevisjonens rapport "Undersøkelse av myndighetenes arbeid med å ivareta miljø og fiskeri ved petroleumsvirksomhet i nordområdene", kritiseres OED for manglende samarbeid og åpenhet med KLD og miljødirektoratene. Det kommer også fram at OED bestiller egne miljøvurderinger fra private konsulentselskap i forbindelse med utvinningstillatelsene.
Under punkt 2.1 i rapporten fra Riksrevisjonen står følgende:
"Undersøkelsen viser at utvinningstillatelser tildeles i henhold til forvaltningsplanen for Barentshavet og stortingsmeldingen som åpnet Barentshavet sørøst for petroleumsvirksomhet. Departementet ber ikke miljømyndighetene om faglig bistand når det vurderer behovet for vilkår, og departementets miljøfaglige vurderinger av høringsinnspillene er ikke offentlige."
Under pkt. 10.2 står:
"I de nummererte rundene bruker Olje- og energidepartementet en ekstern miljøfaglig konsulent for å vurdere enkelte av de miljøfaglige innspillene. Departementet opplyser at det benytter seg av konsulentselskapet blant annet fordi det har spesialkompetanse på modellverktøy for å simulere utblåsninger og miljøkonsekvenser. Klima- og miljødepartementet, som ansvarlig departementet for miljø, mener at Olje- og energidepartementets primære miljøfaglige rådgivere i prosessene med konsesjonsutlysninger og andre myndighetsprosesser bør være miljøetatene, og ikke private konsulenter. Konsulenter kan i tillegg benyttes etter avtale og når det er enighet om det."