Skriftlig spørsmål fra Karin Andersen (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1429 (2018-2019)
Innlevert: 10.04.2019
Sendt: 10.04.2019
Besvart: 29.04.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Karin Andersen (SV)

Spørsmål

Karin Andersen (SV): Viser til brev fra KD til Utdanningsdirektoratet datert 14.03.2019 der departementet har besluttet at det inntil videre ikke skal tas inn nye elever ved Skådalen skole for døvblindfødte, selv om det er elever som har behov for dette tilbudet og alternativer ikke finnes.
Hvordan har statsråden sikret medvirkning og informert foreldre og ansatte, og hvilke vurderinger har kunnskapsministeren gjort av mulige konsekvenser for søkere, elever og ansatte knyttet til inntaks- og ansettelsesstoppen?

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Skådalen skole for døvblindfødte er en statlig grunn- og videregående skole drevet av Statped. Skolen holder til i lokaler fra 70-tallet som ikke er tilfredsstillende for skoledrift etter dagens standarder. Elevene ved Skådalen har behov for spesielt tilpassede og universelt utformede lokaler for å få gode skoledager.
Skådalen skole har i dag 10 elever, hvorav seks av elevene bor i Oslo. De øvrige elevene har bostedsadresse i henholdsvis Buskerud og Akershus. Skolen var tidligere del av Skådalen kompetansesenter, som hadde Akershus, Oslo, Hedmark, Oppland og Østfold som sitt geografiske opptaksområde. Alle de enkeltstående statlige spesialpedagogiske kompetansesentrene er i dag avviklet. De kompetansesentrene som er videreført, er samlet i en felles etat, Statped. Skolen har ikke internatvirksomhet eller barnehagetilbud.
Etter det Kunnskapsdepartementet har fått opplyst, er det på landsbasis i dag 32 grunnskoleelever med medfødt døvblindhet som får sin opplæring lokalt eller ved Signo grunn- og videregående skole. Videre anslås det å være 14 elever i videregående opplæring med medfødt døvblindhet på landsbasis.
Signo grunn- og videregående skole i Sandefjord kommune er en skole for hørselshemmede barn og unge i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser og barn og unge med døvblindhet. Skolen er godkjent i henhold til friskoleloven som frittstående skole for funksjonshemmede og mottar tilskudd tilsvarende 100 pst. av tilskuddsgrunnlaget, jf. kap. 228 post 75. I tillegg mottar skolen et eget tilskudd over kap. 227 post 78. Skolen har i dag 31 elever, hvorav 6 elever er døvblindfødte. Skolen har også botilbud med plass til 22 elever.
Oslo kommune ferdigstiller denne våren et tilbygg til Vetland skole, en skole for hørselshemmede. Jeg har fått opplyst at skolen har elever med kombinerte sansetap i dag. Nybygget er planlagt tilrettelagt for undervisning for 12 døvblindfødte og 8 elever med sammensatte funksjonsnedsettelser elever på 1. – 13. trinn.
Spørsmålet om videre drift ved Skådalen skole for døvblindfødte har vært en lang og omfattende prosess, og vurdering av videre drift ble første gang løftet politisk 2010.
Jeg har lagt vekt på å legge til rette for dialog med både foreldre til elever ved Skådalen og ansatte ved Skådalen. Det har hele tiden vært viktig for meg å legge til rette for at de kunne komme med synspunkter og argumenter, også til politisk ledelse. Dette har gitt meg nyttig informasjon. Samtidig har det vært viktig for meg å holde dem orientert om arbeidet. Ansatte og foreldre har også fått spilt inn kriterier de mener bør ivaretas i et skolebygg tilpasset døvblindfødte barn og unge. Det har deretter blitt foretatt skolebyggvurderinger av tre bygg/områder. Skolebyggvurderingene baserer seg på kravene til universell utforming sammen med tilleggskriteriene ansatte og foreldre hadde utarbeidet. Senest fredag 12. april var det møte mellom FAU ved Skådalen og mine to statssekretærer Rikke Høistad Sjøberg og Julie Midtgarden Remen. Utdanningsdirektoratet og Statpeds ledelse følger opp skolens ansatte.
Gjennom dialog med både ansatte og foreldre ved Skådalen, har det kommet klart frem at døvblindfødte barn og unge kan trenge lang tid til endring og tilpasning. Av hensyn til eventuelle nye elever og deres familier, er det derfor viktig å informere om at det kan skje store endringer i nær fremtid. Det kan påvirke hvordan tilbudet vil være og hvor foreldre ønsker at barnet/ungdommen skal begynne på skolen. Da er det viktig at det ikke tas enkeltbeslutninger på skolenivå nå, og det er derfor innført midlertidig inntaks- og ansettelsesstopp.
Dette er en beslutning som vil være kortvarig. For å ivareta de ansatte best mulig i denne situasjonen, er Utdanningsdirektoratet og Statpeds ledelse bedt om å kartlegge lærersituasjonen i lys av dagens elevers enkeltvedtak og individuelle opplæringsplaner og komme tilbake til departementet med en nærmere redegjørelse. Det er også bedt om flere opplysninger om ansiennitet for de midlertidig ansatte ved skolen.
Jeg vil gjøre mitt beste for å fremskynde beslutninger og avklaringer for å sikre en langsiktig løsning med et godt skoletilbud for disse elevene.