Skriftlig spørsmål fra Leif Audun Sande (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1430 (2018-2019)
Innlevert: 10.04.2019
Sendt: 11.04.2019
Besvart: 30.04.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Leif Audun Sande (A)

Spørsmål

Leif Audun Sande (A): Støtter statsråden Kystverkets oppfatning av at risikoen ved heving av last fra U-864 etter den siste gjennomgangen ikke er større enn risikoen ved tildekking, og at når andre momenter som omdømmerisiko for andre næringsaktiviteter tillegges vekt vil dette kunne ha betydning for valg av tiltak?

Begrunnelse

I brev fra Kystverket til Samferdselsdepartementet av 29.3.2019 skriver Kystverket om Rambøls sin nye vurdering av hevingsalternativet at "Det er i liten grad fremkommet ny informasjon, men det er identifisert momenter som sannsynligvis kan bidra til at risikovurderingene som er lagt til grunn i tidligere avgjørelser kan påvirkes i relativ stor grad" Slik jeg leser dette fastholder Kystverket sin konklusjon om at tildekking er den beste løsning, men ikke ut fra risikoen ved heving, men på grunn av at kompleksiteten er større. I brevet konkluderer derfor Kystverket med at "Gitt en vellykket gjennomføring, vil begge alternativene oppfylle fastsatte samfunnsmål og effektmål for et miljøtiltak for kvikksølvforurensingen. Siden tildekking fortsatt vil vurderes som mindre kompleks med størst sannsynlighet for en vellykket gjennomføring, rangerer Kystverket fortsatt tildekking som det beste miljøtiltaket" Dette er imidlertid kystverkets konklusjon før det foretas en omdømmevurdering og om dette sier Kystverket: "Andre momenter som f.eks. omdømmerisiko for andre næringsaktiviteter er ikke vurdert av Kystverket, men kna ha innvirkning for valg av endelige miljøtiltak."

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Samferdsledepartementet har gjennom Kystverket fått utarbeida ein rapport om det er utvikla ny teknologi som endrar miljørisikovurderinga frå 2014, der alternativet med tildekking vart vurdert som tiltak med lågast risiko og som det alternativet som best møter krava til tiltaket som eit miljøtiltak.
Formålet med tiltaket er å redusere faren for forureining på kort og på lang sikt. Eg har merka meg at Kystverket har lagt avgjerande vekt på risiko for miljøet i vurderingane av alternativ for framtidig miljøtiltak for U-864. Eg har allereie hatt møte med Rambøll slik at dei har fått gått gjennom sine funn og tilrådingar. Eg vil no vurdere Rambøll sin rapport og Kystverket si tilråding grundig før eg tek stilling til vidare handtering av U-864.