Tore Hagebakken (A): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å unngå at E6 gjennom Gudbrandsdalen må stenges, så lenge det ikke finnes tilfredsstillende omkjøringsveger?
Begrunnelse
I åtte dager, perioden fra 1.- 9.april, var E6 gjennom Gudbrandsdalen stengt, på grunn av rasfare etter et sprengningsuhell i et steinbrudd inntil E6 på Fåvang, der det ikke er tilfredsstillende omkjøringsveg. På den 32,6 km. lange strekningen mellom Tretten til Frya, er det ikke omkjøringsveger som kan benyttes når E6 må stenges, med de store konsekvenser og samfunnsøkonomiske kostnader det har.
Det fortelles om ambulanser som brukte 45 minutter ekstra kjøretid for å komme til sykehus og om tunge kjøretøy som enten måtte vente i åtte dager eller velge å få ekstra kjørevei på 30 mil.
E6 gjennom Gudbrandsdalen binder Norge sammen: E6 nord-sør Trondheim - Oslo og øst-vest Stryn - Skjåk via Rv15, og Åndalsnes - Dombås via Rv136. Derfor er utbyggingen av E6 gjennom Gudbrandsdalen av stor nasjonal, regional og lokal betydning. En åpen E6 gjennom Gudbrandsdalen er svært viktig for det eksportrettede næringslivet i Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Trøndelag, da E6 gjennom Gudbrandsdalen er hovedåren for blant annet lakseeksporten til utlandet.
Deler av strekningen har vært ferdig planlagt i mange år uten at utbyggingen har vært finansiert.
På andre deler av strekningen har planarbeidet pågått i lang tid, mens deler av strekningen Tretten-Fåvang kirke ikke engang er planlagt.
Nye Veier A/S fikk oppdraget med å bygge ut E6 Øyer - Otta 11. januar 2019, og foreløpig er det usikkerhet om hvordan strekningene vil bli prioritert for utbygging.