Une Bastholm (MDG): Reisevaneundersøkelsen 2018 viser at Norge ligger langt unna målsettingen om 20 prosent sykkelandel i byene. En av grunnene til at folk ikke sykler mer, er at mange opplever det som utrygt å sykle i biltrafikk med høy hastighet.
Er statsråden enig i at redusert normalfartsgrense i tettbygde strøk kan være et effektivt tiltak for å øke sykkelandelen i byene?
Begrunnelse
Den nasjonale reisevaneundersøkelsen for 2018 viser at Norge ligger langt unna målsettingen i nasjonal transportplan om en sykkelandel på 20 prosent i byene innen 2029. Målet vil neppe nås uten nye tiltak både på lokalt og nasjonalt plan.
Foreløpig er ingen byer i Norge i nærheten av å nå 20-prosentmålet. Trondheim er nærmest med en sykkelandel på nær 10 prosent, mens andelen i Bergen er 3 prosent. Sykkelandelen økte litt i Oslo og Trondheim fra 2014 til 2018, mens den har stått stille i Bergen og gått ned i Stavanger og Kristiansand.
Ifølge forsker Erik Bjørnson Lunke ved Transportøkonomisk institutt er det fortsatt mulig å nå 20-prosentmålet, men det vil kreve nye tiltak på både lokalt og nasjonalt plan.
En viktig grunn folk oppgir for å ikke sykle mer i byene, er at det oppleves utrygt. Lavere normalfartsgrens i tettbygde strøk er en av flere mulige nasjonale tiltak som kan bidra til å gjøre det tryggere å sykle i norske byer. Andre mulige tiltak kan være å erstatte nullvekstmålet med et mål om nedgang i biltrafikken i storbyområdene, økt statlig finansieringsandel av kollektiv- og sykkeltiltak samt forenkling av regelverket for skilting av sykkelveger.