Eirik Faret Sakariassen (SV): Kan samferdselsministeren redegjøre for hva som vil skje med takstene i Haugalandspakken fremover?
Begrunnelse
Haugalandspakken (2009-2023) er en utbyggings- og finansieringsplan som tar sikte på utvikling av transportsystemet på Haugalandet. I forbindelse med en vurdering (fra 2016) av ulike tiltak for å øke inntektene til Haugalandspakken kommer det tydelig frem at Haugalandspakken er underfinansiert. Med bakgrunn i dette har styringsgruppen lenge ønsket en betydelig takstøkning. Mange bilister på Haugalandet lurer på om, og eventuelt når, det vil komme en takstøkning – en takstøkning som for øvrig omtrent vil tilsvare en fordobling av takstene.
De to største prosjektene i Haugalandspakken gjenstår fortsatt: Åkra sør-Veakrossen og Fagerheim-Ekrene. Begge prosjektene er svært omfattende og er estimert å koste ca. 700 millioner kr. Med tanke på at Haugalandspakken er betydelig underfinansiert, fortoner det seg økonomisk risikabelt å gå i gang med de to største prosjektene helt på tampen av innkrevingsperioden. En takstøkning vil for øvrig øke sannsynligheten for at disse to prosjektene igangsettes. I denne forbindelse må man huske på at flere av prosjektene i Haugalandspakken har vist seg å bli betydelig dyrere enn det kostnadsestimatene la opp til, noe som har medført at mange prosjekter allerede har blitt skrinlagt. Det er også slik at Åkra sør-Veakrossen harmonerer dårlig med målsettingene for Haugalandspakken, som er angitt bl.a. i St.prp. nr. 57 (2006-2007).
Mange bilister på Haugalandet kunne tenke seg en uavhengig vurdering av dette prosjektets samfunnsnytte – ikke minst med tanke på at det er kostbart prosjekt som berører mange grunneiere, mye natur og mye landbruksjord. I tillegg legger dette prosjektet opp til vekst i privatbilisme, og prosjektet synes ikke i særlig grad å kunne avhjelpe de trafikale utfordringene som i dag finnes på Karmøy. Man risikerer her altså å bruke mange bompenger på et prosjekt som har tvilsom nytteverdi og som det er stor lokal motstand mot, noe som i seg selv er problematisk – ikke minst med tanke på at prosjektet ikke har gjennomgått en uavhengig og ekstern kvalitetssikring hva gjelder nytte- og kostnadsestimat.