Skriftlig spørsmål fra Eirik Faret Sakariassen (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1600 (2018-2019)
Innlevert: 09.05.2019
Sendt: 10.05.2019
Besvart: 20.05.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Eirik Faret Sakariassen (SV)

Spørsmål

Eirik Faret Sakariassen (SV): Kan samferdselsministeren redegjøre for hva som vil skje med takstene i Haugalandspakken fremover?

Begrunnelse

Haugalandspakken (2009-2023) er en utbyggings- og finansieringsplan som tar sikte på utvikling av transportsystemet på Haugalandet. I forbindelse med en vurdering (fra 2016) av ulike tiltak for å øke inntektene til Haugalandspakken kommer det tydelig frem at Haugalandspakken er underfinansiert. Med bakgrunn i dette har styringsgruppen lenge ønsket en betydelig takstøkning. Mange bilister på Haugalandet lurer på om, og eventuelt når, det vil komme en takstøkning – en takstøkning som for øvrig omtrent vil tilsvare en fordobling av takstene.
De to største prosjektene i Haugalandspakken gjenstår fortsatt: Åkra sør-Veakrossen og Fagerheim-Ekrene. Begge prosjektene er svært omfattende og er estimert å koste ca. 700 millioner kr. Med tanke på at Haugalandspakken er betydelig underfinansiert, fortoner det seg økonomisk risikabelt å gå i gang med de to største prosjektene helt på tampen av innkrevingsperioden. En takstøkning vil for øvrig øke sannsynligheten for at disse to prosjektene igangsettes. I denne forbindelse må man huske på at flere av prosjektene i Haugalandspakken har vist seg å bli betydelig dyrere enn det kostnadsestimatene la opp til, noe som har medført at mange prosjekter allerede har blitt skrinlagt. Det er også slik at Åkra sør-Veakrossen harmonerer dårlig med målsettingene for Haugalandspakken, som er angitt bl.a. i St.prp. nr. 57 (2006-2007).
Mange bilister på Haugalandet kunne tenke seg en uavhengig vurdering av dette prosjektets samfunnsnytte – ikke minst med tanke på at det er kostbart prosjekt som berører mange grunneiere, mye natur og mye landbruksjord. I tillegg legger dette prosjektet opp til vekst i privatbilisme, og prosjektet synes ikke i særlig grad å kunne avhjelpe de trafikale utfordringene som i dag finnes på Karmøy. Man risikerer her altså å bruke mange bompenger på et prosjekt som har tvilsom nytteverdi og som det er stor lokal motstand mot, noe som i seg selv er problematisk – ikke minst med tanke på at prosjektet ikke har gjennomgått en uavhengig og ekstern kvalitetssikring hva gjelder nytte- og kostnadsestimat.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Stortinget slutta seg til delvis bompengefinansiering av Haugalandspakken gjennom behandlinga av St.prp. nr. 57 (2006-2007), jf. Innst. S. nr. 214 (2006-2007), og St.prp. nr. 45 (2007-2008), jf. Innst. S. nr. 242 (2007-2008). Dette er ein bompengepakke som omfattar mange prosjekt og tiltak, mellom anna Åkra sør – Veakrossen og Fagerheim – Ekrene på fv 47. I tråd med styringsprinsippa for slike pakker er det etablert ei styringsgruppe som skal prioritere prosjekt og tiltak innanfor den økonomiske ramma som er fastsett for pakken. Det var få prosjekt som hadde godkjende reguleringsplanar då proposisjonane blei lagt fram og behandla av Stortinget. Gjennom reguleringsprosessen er plangrunnlaget for prosjekta blitt betre. Samtidig har dessverre kostnadene auka. Som følge av dette blei det av styringsgruppa vedteke å redusere prosjektomfanget. I tillegg blei Statens vegvesen bedt om å vurdere tiltak for å auke inntektene i pakken, og eit forslag om å auke bompengetakstane har fått tilslutning i aktuelle kommunar og fylkeskommunar.
Statens vegvesen har enno ikkje sendt saka til Samferdselsdepartementet for vidare behandling. Ei eventuell sak om auka økonomisk ramme for Haugalandspakken vil måtte vurderast av departementet og eventuelt deretter leggast fram for Stortinget. Det er lite som tyder på at dette vil kunne skje i denne Stortingssesjonen. Kva prosjekt og tiltak som skal prioriterast innanfor ei eventuell auka økonomisk ramme for Haugalandspakken, vil skje gjennom porteføljestyring i regi av styringsgruppa og lokale styresmakter, i samsvar med prinsipp for styring av bompengepakker.