Lars Haltbrekken (SV): NRK kom 22. mai 2019 med en sak hvor regjeringen ifølge beregninger presentert i Nasjonalbudsjett for 2019, ikke har tro på at Norge vil oppnå Stortingets mål om at alt nybilsalg skal være nullutslippsbiler innen 2025.
Dersom regjeringen i sine dokumenter ikke tror at målet blir oppnådd med dagens insentiver, hvilke politiske initiativer vil regjeringen ta for å følge opp Stortingets vedtak?
Begrunnelse
I Nasjonalbudsjettet står det følgende: "Utslipp fra veitrafikk. Med utgangspunkt i Statistisk sentralbyrås modell for å beregne nasjonale utslipp til luft fra veitrafikk har Miljødirektoratet utviklet en fremskrivingsmodell. Det er lagt til grunn at andelen elbiler vil øke til 75 pst. av nybilsalget i 2030. Andelen plug-in hybrid av nybilsalget anslås også å øke, til 25 pst. i 2020 og 30 pst. i 2025. Deretter avtar andelen ettersom andelen elbiler overtar mer av markedet. Forutsetningene innebærer at det i 2030 ikke selges nye diesel- og bensinbiler (inkludert ikke-ladbare hybridbiler)."
Dette innebærer at regjeringens egne beregninger tilsier at målene om at 100 % av nybilsalget fra 2025 skal være nullutslippsbiler, ikke blir nådd. Vi legger til grunn at regjeringen følger opp Stortingets vedtak og mål med politikk som gir insentiver til å oppnå målene. Vi vet at i spørsmålet om nullutslippsbiler er det politiske insentiver som har ført til den store endringen som er sett i dag. Derfor trengs det åpenbart en sterkere og bedre klimapolitikk for å nå Stortingets mål om at 100 % av nybilsalget i 2025 skal være nullutslippsbiler.