Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1733 (2018-2019)
Innlevert: 29.05.2019
Sendt: 29.05.2019
Besvart: 06.06.2019 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Fosenregionen ønsker en ny ordning hvor Universitetene kan starte en desentralisert sykepleieutdanning som sikrer at studenter med tilhørende bostedsadresse får studieplass. De mener at bostedsadresse må kunne legges til som et opptakskrav ved desentralisert studie i det samordna opptaket,
Er statsråden enig i at dette er en hensiktsmessig del av løsningen på den store sykepleiermangelen kommunene utenfor de store byene vil få i årene fremover?

Begrunnelse

Vi det er beregnet at vi fremover vil ha stor mangel på sykepleiere. Noe som spesielt vil ramme distriktet vårt. På Fosen, en region med ca. 27 000 innbyggere har Fosen Helse på vegne av kommunene utredet fremtidens behov og satt søkelyset på behovene for å rekruttere sykepleiere. Gjennom en desentralisert utdanning ser de for seg at et større potensiale kan tenke seg å bli i distriktene etter endt utdanning. En undersøkelse og samling de har hatt viser at de har hele 60 innbyggere som kan tenke seg å starte på en desentralisert sykepleierutdanning, og kommunene ønsker å forplikte seg overfor studentene med jobb, både underveis og etter endt utdanning.
De har vært i dialog med Nord Universitet og NTNU, og begge universitetene kjenner godt til hvordan legge til rette for desentralisert utdanning. Begge universitetene peker på at de er låst fast av samordnet opptak, og ser et stort frafall fra den desentraliserte utdanningen som den rigges i dag, som igjen blir en utfordring i forhold til gruppedynamikken som ønskes i læringen ved den desentraliserte undervisningen. Det er også en utfordring rent økonomisk for Universitetene i og med at de får økonomisk støtte for kun uteksaminerte og ikke påbegynte studenter.
De mener Universitetene bør stå fritt til å ordne opptakskrav til desentralisert studie i samråd med kommunene som legger forholdene til rette for utdanningen desentralisert.
Samordnet opptak er en utfordring for desentralisert utdanning i og med at studenter fra alle kanter av landet kan komme inn på studiet, og ingen/få trenger å komme inn som egentlig hører hjemme hvor den desentraliserte utdanningen utøves.
I forbindelse med de nye nasjonale retningslinjene, er universitetene nå i gang med å utarbeider nye studieprogram. De ønsker dialog med kommunene. Det er Kunnskapsdepartementet som lager regler for utdanningsinstitusjonene.
Fosen-kommunene ønsker at antall studieplasser kan økes der hvor det startes et desentralisert studie. Dette studiet bør komme i tillegg til ordinert studie, som kjøres parallelt med det desentraliserte studiet.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Fleksible og desentraliserte utdanningstilbud er ved mange institusjoner viktig både for å kunne rekruttere bredt, for å gi gode tilbud til studenter som kombinerer jobb og heltids- eller deltidsstudier, og for å tilby utdanning nær tilgjengelige praksissteder. Regjeringen sier derfor i Granavolden-plattformen at den vil legge til rette for desentraliserte utdanningsmodeller.
Mange universiteter og høyskoler tilbyr desentralisert utdanning i distrikter og utenfor campus. Det er i gjeldende regelverk for opptak til høyere utdanning lagt til rette for at institusjoner som ønsker det, kan kreve bl.a. stedstilknytning når de tilbyr desentralisert utdanning på deltid. Dette går frem av Forskrift om opptak til høgre utdanning (opptaksforskriften), § 4-11 Desentralisert utdanning og deltidsutdanning, som Kunnskapsdepartementet har fastsatt med hjemmel i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler.
Til bachelorutdanninger som normalt går over tre år, er det da vanlig å legge til rette for å bruke fire år. Det er også mulig å stille krav om relevant arbeidserfaring og arbeidstilknytning i studietiden, jf. samme forskrift.
Det går ikke frem av spørsmålet om Fosenregionen ønsker seg en fulltids- eller deltidsutdanning. Departementet har tidligere i vår besvart en henvendelse fra NTNU om å kunne tilby en fulltids sykepleierutdanning ute i distriktene, begrenset til søkere som har geografisk tilhørighet til distriktet. Jeg antar at dette spørsmålet handler om samme sak og er begrunnelsen for spørsmålet.
Det må for øvrig bero på en misforståelse når de universitetene som regionen har vært i kontakt med, har opplyst at det er Samordna opptak (SO) som "låser dem", slik representanten Leirstø skriver i spørsmålets begrunnelse. Regelverket SO følger, er fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Det er fullt mulig å tilby desentraliserte deltidstilbud gjennom SO, men institusjoner kan alternativt velge å ha lokalopptak (utenom SO) på slike utdanninger der de krever geografisk tilknytning.
Høyere utdanning ved universiteter og høyskoler er i utgangspunktet et begrenset gode og det bør være åpen konkurranse om studieplassene. Det betyr at flest mulig av de statlig finansierte studieplassene skal være åpne for alle kvalifiserte søkere. Det er spesielt viktig for meg at studier som lyses ut gjennom SO, i hovedsak er tilgjengelig for alle søkere.
En annen mulighet for Fosenregionen er å selv finansiere studieplasser som kan tilbys kvalifiserte søkere til sykepleierstudiet. Slike studieplasser vil da komme i tillegg til de statlig finansierte studieplassene, og vil være en avtale mellom oppdragsgiver og institusjonen som påtar seg oppdraget.