Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:1752 (2018-2019)
Innlevert: 31.05.2019
Sendt: 03.06.2019
Besvart: 13.06.2019 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Hvordan vil statsråden, sørge for en oppgavefordelingen mellom helseforetak som følger opp Stortingets ønske om å styrke elektiv kirurgi i akuttsykehusene?

Begrunnelse

En sak om konsekvenser for sykehusene i Midt-Norge, som følge av kommune- og regionreformene f.o.m. 2020, er nå på høring. Forslaget innebærer endring av lokalsykehustilknytning for sammenslåtte kommuner i Trøndelag. St. Olavs blir som følge av dette tilført økte oppgaver og dermed økonomiske midler med i alt 60,9 mill.kr. pr. år.
Hele 44,4 mill. av denne årlige rammeøkningen for St. Olavs finansieres gjennom nedtrekk av den økonomiske rammen for Helse Nord-Trøndelag. Dette kommer på toppen av at Helse Nord-Trøndelag allerede fra før har store økonomiske problemer, og at styret allerede før denne saken har innført stillingsstopp for de to nevnte lokalsykehusene. Dette kan gi disse en stor utfordring med å opprettholde kritisk rekruttering og dermed true statusen som akuttsykehus.
Helse Midt-Norge har henstilt til de berørte helseforetakene i Trøndelag om å arbeide videre med funksjonsfordelingen seg imellom. St. Olavs har i utgangspunktet full kompensasjon for mottak av flere lokalsykehuspasienter, og derfor ikke særlig insentiv for å overføre et tilsvarende oppgavevolum til Helse Nord-Trøndelag.
I stedet for å svekke de to lokalsykehusene i Helse Nord-Trøndelag økonomisk, burde det vært satt krav til St. Olavs om tilsvarende oppgaveoverføring til Helse Nord-Trøndelag.
Dermed ville den aktuelle justeringen i opptaksområder for nevnte kommuner ha blitt gjennomført med minst mulig endringer i de økonomiske rammene - og dermed potensiell svekkelse av Helse Nord-Trøndelag.
Det ville vært i tråd med Stortingets vedtak 546:

«Stortinget ber regjeringen gjennom foretaksmøtet og/eller styringsdokumenter sørge for at de regionale helseforetakene starter en prosess med å flytte mer av den elektive kirurgien i foretaket til akuttsykehusene, der det ligger til rette for dette, for derigjennom å styrke den generelle kirurgiske kompetansen ved disse sykehusene.»

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg har fulgt opp stortingsvedtak 546 (2016-2016) i behandling av stortingsmelding om nasjonal helse- og sykehusplan, gjennom krav til de regionale helseforetakene i foretaksmøte i mai 2016. I foretaksmøtet presiserte jeg blant annet følgende føring for arbeidet med utviklingsplanene: «Det skal startes en prosess med å flytte mer av den elektive kirurgien i foretakene til akuttsykehusene, der det ligger til rette for dette, for derigjennom å styrke den generelle kirurgiske kompetansen ved disse sykehusene.
En av de vedtatte strategiene på området virksomhetsutvikling og oppgavefordeling i regional utviklingsplan 2019-2022 for Helse Midt-Norge RHF lyder som følger:

«Helse Midt-Norge vil: (…) Styrke oppgavefordeling mellom helseforetakene, blant annet gjennom regionale pasientforløp og sterke fagledernettverk. Kapasitet ved de største sykehusene må frigjøres gjennom overføring av oppgaver til de mindre.»

Kommunereformen medfører i Midt-Norge fire kommunesammenslåinger på tvers av eksisterende foretaksgrenser for helseforetak. Endring av foretaksgrensene er ikke ferdig behandlet i styret i Helse Midt-Norge RHF, men summen av disse sammenslåingene vil med all sannsynlighet medføre en viss overføring av populasjonsansvar fra Helse Nord-Trøndelag HF til St. Olavs hospital HF, med tilsvarende overføring av økonomiske bevilgninger. Helse Midt-Norge RHF har informert meg om at de overfor helseforetakene har fremhevet viktigheten av å styrke arbeidet med overføring av elektiv virksomhet som et virkemiddel for å kompensere for denne endringen.
Helse Nord-Trøndelag HF og St. Olavs hospital HF har rapportert til det regionale helseforetaket at de er i aktiv dialog rundt aktuelle oppgaver for overføring. Helse Midt-Norge
RHF signaliserer at det vil være naturlig å følge opp denne dialogen i forbindelse med styringskrav og rammer til helseforetakene for 2020.