Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:1751 (2018-2019)
Innlevert: 31.05.2019
Sendt: 03.06.2019
Besvart: 13.06.2019 av helseminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Hvilken verdi har det å «belyse» en sykehusstruktur som ingen noensinne har tatt til orde for, hvorfor feilinformerer statsråden om hva ansattrepresentantene i Helse Sør-Østs styre har stemt for, og vil statsråden sørge for at fortsatt sykehusdrift på Ullevål utredes i tråd med den kritikken som faktisk har kommet mot den planlagte utbyggingen i Oslo universitetssykehus?

Begrunnelse

28. mai offentliggjorde Helse Sør-Øst sin såkalte «belysning» av fortsatt sykehusdrift på Ullevål. «Belysningen» hevder at en utbygging på Ullevål både blir dyrere og mer tidkrevende enn en utbygging på Gaustad.
Det kan være nyttig å minne om bakteppet for «belysningen» fra Helse Sør-Øst: I 2013 hadde helseforetaksdirektøren en «visjon» om å samle hele Oslo universitetssykehus (OUS) i et «Campus Oslo» på Gaustad. Da det viste seg at denne «visjonen» ikke lot seg gjennomføre, gikk OUS-ledelsen inn for å splitte opp akuttvirksomheten på Ullevål sykehus, og flytte noen akuttfunksjoner til Gaustad og andre akuttfunksjoner til Aker. Dette forslaget var drastisk annerledes enn det som var vurdert tidligere, og ble lansert helt på tampen av idéfasen – etter at idéfaserapporten hadde vært på høring. I juni 2016 ble denne løsningen likevel vedtatt av helseministeren som et såkalt «målbilde» for OUS.
Det er nettopp denne oppsplittingen av Ullevål sykehus som er blitt møtt med så store protester – blant annet fra nær samtlige ansattorganisasjoner og fra det akuttmedisinske fagmiljøet. Motstanden mot prosjektet på Gaustad handler altså ikke om hvorvidt man velger den ene eller den andre tomta. Snarere bunner det i en bekymring om at den planlagte løsningen går på bekostning av et forsvarlig pasienttilbud. Det Helse Sør-Øst nå har gjort, er å «belyse» den nøyaktig samme virksomhetsinnretningen – hvor den eneste forskjellen er tomtevalget. Dermed har man «belyst» en sykehusstruktur som ingen noensinne har bedt om, heller enn å vurdere det alternativet fagmiljøene mener er det fornuftige.
I behandlingen av dokument 8:8 S (2018-2019) om å utrede fortsatt sykehusdrift på Ullevål, uttalte helseministeren følgende fra Stortingets talerstol:
«De ansattes valgte representanter i styret mente at det fortsatt gjensto uavklarte forhold som tilsa at det også burde vurderes alternativ lokalisering og arbeides med gjennomføringsrisiko, og at Ullevål også belyses som en alternativ lokalisering til Gaustad, men med samme virksomhetsinnhold.»
Helseministeren påstår altså at de ansattes representanter har tatt til orde for å «belyse» Ullevål med samme virksomhetsinnhold som Gaustad. Hvis man ser på hva ansattrepresentantene faktisk foreslo i styremøtet 31. januar 2019, ser man at denne påstanden er opplagt feil:
«Styret ser behovet for rask progresjon i sykehusplanleggingen og tar konseptfaserapporten til foreløpig orientering. Styret merker seg at det er avdekket betydelig risiko, særlig knyttet til de økonomiske forutsetningene i prosjektet, reguleringsprosessen, tilgjengelig reserve-areal, og fremtidig fleksibilitet. Utredningen etterlater også en del uavklarte spørsmål knyttet til driftskonsept, innhold i første etappe, og ivaretakelse av samlet kapasitet i hovedstadsområdet. Styret ber om at alternativ lokalisering utredes jfr. Pkt. 5 i styrevedtak 072-2017. Null-alternativet skal gjennomgås og optimaliseres i forhold til prosjektets målsetting. Styret ber om at det parallelt jobbes med avklaringer i forhold til gjennomføringsrisikoen og uavklarte forhold i prosjektet.»
Det kan derfor se ut som at helseministeren enten ikke har forstått kritikken mot den vedtatte utbyggingen på Gaustad, eller at han aktivt villeder om hva kritikken går ut på. I begge tilfeller hadde det vært nyttig å vite om statsråden vil sørge for at det gjøres en utredning av fortsatt drift på Ullevål som faktisk svarer ut den kritikken som er kommet fra fagmiljøet og ansattorganisasjonene.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Det har vært gjennomført utredninger og planer for videreutvikling av Oslo universitetssykehus siden sykehuset ble etablert i 2009. Utredningene har vurdert mange alternative løsninger, og har skapt engasjement.
Planlegging av sykehusprosjekter er en fasedelt prosess, med beslutningspunkter etter hver fase. I juni 2016 ble idefasé for utvikling av Oslo universitetssykehus behandlet i styret for Helse Sør-Øst, som enstemmig vedtok at Oslo universitetssykehus skulle videreutvikles med et samlet og komplett regionsykehus inkludert lokalsykehusfunksjoner på Gaustad, et stort akuttsykehus på Aker og et spesialisert kreftsykehus på Radiumhospitalet. Målbildet ble godkjent av meg senere samme måned. Denne beslutningen har gjort at vi har kommet i gang med utbygging på Radiumhospitalet.
Jeg stiller meg uforstående til påstanden om at ingen har tatt til orde for å vurdere Ullevål som alternativ lokalisering for et samlet regionsykehus i Oslo. Dette temaet ble debattert ved behandling av Dokument 8:8 S (2018-2019) om trygge sykehus foran dyre prestisjeprosjekter.
Styret i Helse Sør-Øst har behandlet konseptrapporter for Aker og Gaustad i to omganger, sist i styresak 006-2019 i møtet 31. januar 2019. Flertallsvedtaket i styret i Helse Sør-Øst ba om en belysning av Ullevål som alternativ lokalisering til Gaustad, med samme virksomhetsinnhold. Dette vedtaket ble gjort med henvisning til stemmeforklaringen fra de tillitsvalgte ved behandling av konseptrapporten i prosjektets styringsgruppe den 31. november 2018. Det var en enstemmig styringsgruppe for konseptfaseprosjektet Aker og Gaustad som anbefalte at konseptrapporten skulle godkjennes og legges til grunn for det videre arbeidet i møtet den 31. november 2018. I dette møtet var to hovedtillitsvalgte fra Oslo universitetssykehus tilstede, i tillegg til hovedverneombud og brukerrepresentant fra helseforetaket. De tillitsvalgte fra Oslo universitetssykehus som var tilstede i styringsgruppen ba i sin stemmeforklaring om at man så på alternativ lokalisering grunnet prosjektrisiko.
Av møteprotokoll fra 31. januar 2019 fra styret i Helse Sør-Øst går det fram at de ansattevalgte styrerepresentantene mente at det fortsatt gjenstod uavklarte forhold som tilsa at det burde vurderes alternativ lokalisering og arbeides med gjennomføringsrisiko. De støttet imidlertid ikke vedtaket som resten av styret gikk inn for. Ansatterepresentantene i styret i Helse Sør-Øst pekte i sitt alternative vedtaksforslag ikke på et annet målbilde, men ba om at alternativ lokalisering ble utredet. Vedtaksforslaget tilsa også at det skulle jobbes i parallell med avklaringer av gjennomføringsrisiko og uavklarte forhold i prosjektet. Det vises her til de sitater som stortingsrepresentanten selv trekker frem.
Helse Sør-Øst har vært opptatt av involvering av de ansatte og opplyser at planarbeidet er gjennomført med bidrag fra ansatte, tillitsvalgte, vernetjeneste og brukere. Målbildet som ble vedtatt i styret i Helse Sør-Øst i juni 2016 var enstemmig. Også igangsetting av konseptfase for Aker og Gaustad ble vedtatt med enstemmige styrevedtak både i Oslo universitetssykehus (mai 2017) og Helse Sør-Øst (juni 2017).
Ved styret i Helse Sør-Øst sin behandling av konseptfaserapport for Aker - Gaustad den 31. januar 2019 ble det fattet flere vedtak som følge av innspill fra de ansatte. Dette gjaldt bl.a. kvalitetssikring av kapasitetsberegninger for psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling, og ytterligere belysning av planlagt virksomhetsinnhold og driftskonsepter for både Aker og Gaustad.
Det er behov for nye sykehusbygg i Oslo. Oslo universitetssykehus er en stor og kompleks virksomhet med mange behov. Helse Sør-Øst har ansvar for at planleggingen skjer innenfor faglige og økonomiske rammer. Det har ligget som en overordnet føring siden sammenslåing av tidligere Helse Øst og Helse Sør at en skulle utnytte ressursene i hovedstadsområdet best mulig. Det er viktig med løsninger i Oslo som sikrer best mulig utnyttelse av helsepersonell som vi også har behov for i andre deler av landet. Derfor er det viktig å samle de spesialiserte funksjonene på Ullevål og Gaustad.