Tellef Inge Mørland (A): Kan statsråden bekrefte at planene om å bygge ut E18 Oslo – Kristiansand som firefelts motorvei på hele strekningen ligger fast?
Begrunnelse
På Agderposten.no 18. januar 2018 kunne man lese at daværende Frp-samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, lovte hele strekningen E18 Oslo – Stavanger ferdig i 2027, utbygd som firefelts motorvei.
I sine svar på mine skriftlige spørsmål i dok.nr. 15:2023 (2017-2018) av 7. august 2018 og dok.nr. 15:2082 (2017-2018) av 20. august 2018, bekrefter daværende samferdselsminister fra Frp beslutningen om å bygge firefelts motorvei på hele strekningen.
På Agderposten.no 3. juni 2019 kan man imidlertid lese at Nye Veiers direktør for planprosesser og samfunnskontakt, Finn Aasmund Hobbesland uttaler at man nå kanskje ikke har råd til å bygge ut hele den gjenstående strekningen på E18 som firefelts vei likevel.
Veier24.no har 4. juni 2019 også omtalt saken, der de viser til at Nye Veier nå ser på alternative løsninger for to områder på reststrekningen E18 Dørdal – Grimstad. Dette innebærer ifølge den samme direktøren i Nye Veier at E18 i så fall ikke vil bli bygd ut til en sammenhengende firefelts vei på planstrekningen, fordi Nye Veier mener samfunnet får for lite igjen for investeringene.
Med bakgrunn i Nye Veiers siste uttalelser, vil det derfor være viktig at samferdselsministeren avklarer om det reduserte ambisjonsnivået til Nye Veier, på den gjenstående delen av E18 som skal utbygges, er en konsekvens av signaler fra regjeringen, eller om statsråden vil følge opp denne saken ovenfor Nye Veier, for å fastslå at hele strekningen fortsatt skal bygges ut som firefelts vei.