Sigbjørn Gjelsvik (Sp): 26. juli i år skjedde det nok en gang en alvorlig ulykke i den sterkt trafikkerte Hagantunnelen i Nittedal.
Mener statsråden det var klokt å fjerne prosjektet om nytt løp i Hagantunnelen ved sist rullering av NTP og mener statsråden at dette prosjektet bør tas inn igjen ved neste rullering i 2021?
Begrunnelse
I Nasjonal transportplan 2014-2023 fra den rødgrønne regjeringen ble det prioritert statlige midler til bygging av ekstra tunnelløp på rv. 4 i Hagantunnelen i Nittedal. Dette prosjektet ble fjernet ved rullering av Nasjonal transportplan i 2017 av Høyre, Frp, KrF og Venstre. Ved behandling i Stortinget foreslo Senterpartiet å ta prosjektet inn igjen i planen, men fikk dessverre ikke flertall for dette.
Hagantunnelen er sterkt trafikkert, trafikkmengden er økende og tunnelen hadde i 2018 en årsdøgnstrafikk på over 15 000 kjøretøy. Ulykken 26. juli er den så langt siste av en rekke ulykker som har vært i tunnelen, flere med dødelig utfall. Det haster å gjennomføre tiltak for å sikre bedre trygghet for alle de som hver dag bruker Hagantunnelen. Et nytt tunnelløp ville vært et etterlengtet tiltak, som dessverre er skjøvet helt ut i det uvisse av dagens regjering.
I tillegg til å være trafikkfarlig vil Hagantunnelen, dersom den ikke blir utbedret, også være en flaskehals for en rask bussavvikling og hindre muligheten som ligger i bedre kollektivløsninger ut av Nittedal.