Une Bastholm (MDG): Vil statsråden legge mest vekt på Nye Veiers argumentasjon, eller hensynet til det lokale politiske flertallet, om Malvik kommunestyre ikke vedtar Nye Veiers reguleringsplan for utbygging av E6 på strekningen Ranheim-Åsen?
Begrunnelse
Det har over lengre tid vært et sterkt lokalt ønske om utbygging til doble løp i to tunneler gjennom Malvik. Statens Vegvesen mente i forlengelsen av dette at man samtidig kunne utvide E6, om tunnelløpene skulle bygges ut. Den opprinnelige reguleringsplanen fra Statens Vegvesen fikk flertall i kommunestyret i Malvik. Statens Vegvesen fikk dispensasjon fra kravet om 110 km/t på hele utvidelsen av E6.
Etter at Nye Veier fikk overlevert prosjektet ble det lagt til grunn at hele strekningen skulle prosjekteres for 110 km/t. Da Nye Veier var i ferd med å levere ny reguleringsplan for strekningen oppsto det lokal motstand i flere partier. 110 km/t på hele strekningen innebærer behov for innløsing av flere boliger, krever en større permanent disponering av matjord og skaper støyproblematikk som rammer flere boliger. Disse momentene har gjort at Nye Veiers varslede reguleringsplan har skapt innvendinger fra et flertall av partiene i Malvik gjennom det siste halvåret.
Nå avventer kommunestyret og teknisk utvalg en ny reguleringsplan fra Nye Veier, hvor det vil vise seg i hvilken grad Nye Veier har gjort justeringer i henhold til innvendingene som har kommet. All den tid den lokale motstanden er omfattende finnes det en risiko for at planen ikke får flertall i kommunestyret.