Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:2225 (2018-2019)
Innlevert: 30.08.2019
Sendt: 02.09.2019
Besvart: 11.09.2019 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Nord Universitet hevder at 70 nye sykepleierstudenter på Mo mer enn kompenserer for at det ikke lenger tilbys sykepleierutdanning i Sandnessjøen. DBH viser noe annet, de seks siste årene før fusjonen ble det tatt opp flere enn det er tilfelle etter fusjonen, eks i 2015 ble det tatt opp 100 sykepleierstudenter på Helgeland.
Hvilke reaksjoner kan statsråden komme med når Nord Universitetet gang etter gang kommer med uriktige opplysninger om situasjonen for høyere utdanning på Helgeland?

Begrunnelse

Nord Universitet hevder at 70 nye sykepleierstudenter på Mo mer enn kompenserer for at det ikke lenger tilbys sykepleierutdanning i Sandnessjøen. Dette utsagnet er uriktig, siden DBH (Databasen for høyere utdanning) viser noe annet. Det er også stor sannsynlighet for at sykepleierne utdannet på Mo ikke kommer Helgelandskysten til gode på samme måte som sykepleiere utdannet i Sandessjøen vil gjøre.
Grunnlag for spørsmålet er denne artikkelen i UA:
https://www.universitetsavisa.no/campus/2019/08/30/Bl%C3%B8ff-om-sykepleiere-i-Nord-19816635.ece

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Som vist til i mitt svar til representanten Mossleth på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 2135 (2018-2019), er det styret for Nord universitet som har ansvaret for å vurdere hvilke studiesteder universitetet skal ha, hvordan utdanningen og forskningen skal organiseres, og hva som skal tilbys hvor i tråd med rekrutteringsgrunnlaget. Det er styrene som kjenner egne behov, begrensninger og muligheter best, og derfor er det styrene som har fått ansvaret for organiseringen av institusjonene. Dette fremgår av universitets- og høyskoleloven og er også understreket i Meld. St. 18 (2014-2015), strukturmeldingen.
Representanten Mossleth viser til et leserinnlegg som omtaler både søknadstall og hvor mange sykepleierstudenter som ble tatt opp til studiet. Avhengig av om man legger til grunn søkertall, antall kvalifiserte søkere, opptakstall eller antall ferdig utdannede kandidater, vil situasjonen kunne fremstilles på ulike måter.
Nord universitet opplyser at universitetet har lagt størst vekt på hvor mange sykepleierstudenter som faktisk fullfører utdanningen. Videre opplyser universitetet at i løpet av de tre siste årene har Nord universitet økt antall studieplasser på heltidsutdanningen i sykepleie i Mo i Rana med 30 studenter. Universitetet mener at dette innebærer at årets opptak i Mo i Rana kompenserer for frafallet av deltidsutdanningen i Sandnessjøen. Erfaringene viser at det er vesentlig høyere gjennomføring på heltidsutdanningene i sykepleie, sammenliknet med gjennomføring på deltidsutdanningene. Av studentene som ble tatt opp høsten 2015 fullførte 66 % av studentene på heltidsutdanningen i Mo i Rana på normert tid, mens 28 % av studentene på deltidsutdanningen i Sandnessjøen fullførte på normert tid. Dette tilsier i følge universitetet at oppbygging av heltidsutdanningen i Mo i Rana vil gi vesentlig flere sykepleiere.
Universitetet legger til grunn at heltidsutdanning med flere studieplasser i Mo i Rana på sikt vil gi flere ferdig utdannede sykepleiekandidater til Helgeland enn ved å ha heltidsutdanning i Mo i Rana og deltidsutdanning i Sandnessjøen, slik som tidligere. En slik vurdering er det universitetets og styrets ansvar å gjøre.
Helgelandssykehuset er praksisarena for studenter innen helse- og sosialfag på bachelornivå. I følge sykehuset var det over 250 studenter i foretaket i 2016, hovedsakelig fra Nord universitet og UiT – Norges arktiske universitet. Jeg legger til grunn at sykehusets kapasitet til å ta imot praksisstudenter følges opp av disse institusjonene i fremtiden. Jeg er også kjent med dialogen mellom Helgelandssykehuset og VID vitenskapelige høyskole om sykepleiertilbudet på Helgeland, og forutsetter ytterligere dialog mellom VID og Nord om dette.
Jeg mener universiteter og høyskoler må bli enda flinkere til å tilby utdanninger som er desentraliserte, nettbaserte, samlingsbaserte eller på deltid. Derfor prioriterte regjeringen i revidert nasjonalbudsjett for 2019 å bruke 30 millioner kroner til fleksible utdanninger utenfor campus og fleksible videreutdanningstilbud.
Nord universitet utvikler nå et nytt studieprogram for sykepleieutdanningen, som også vil tilby deltidsutdanning i sykepleie. Det nye studieprogrammet skal gi lik kvalitet i heltids- og deltidsutdanningene. Videre viser universitetet til at det fra 2019 er innført krav om karakteren tre eller bedre i norsk og matematikk, og venter at dette også vil bidra til å øke antallet kandidater som gjennomfører utdanningen på normert tid.