Lise Christoffersen (A): I folketrygdlovens § 11-31 framgår det at et medlem som har mottatt arbeidsavklaringspenger ut maksimal stønadsperiode, ikke har ny rett til arbeidsavklaringspenger før etter en karensperiode på 52 uker. På nav.no oppgis saksbehandlingstida for AAP i de ulike fylkene til et sted mellom åtte og tolv uker.
Har Nav hjemmel til å nekte et medlem å levere søknad om ny AAP helt til karensperioden på 52 uker er utløpt, eller har et medlem rett til å levere søknad i perioden for forventede saksbehandlingstid?
Begrunnelse
Bakgrunnen for spørsmålet er en tilsynelatende ulik praksis fra Nav-kontor til Nav-kontor. På AAP-aksjonens facebook side er det mange brukere som forteller om ulike erfaringer med dette. Noen opplyser at de søkte på slutten av karensperioden, fikk avslag med henvisning til denne og beskjed om at søknad om ny AAP først kunne leveres når karensperioden var utløpt. Andre forteller at de ble oppfordret av lokalt Nav til å søke før karensperioden var utløpt, slik at evt. ny AAP kunne tre i kraft samtidig som karensperioden var over.
De som først får levert og deretter behandlet sin søknad etter at karensperioden er over, kan i realiteten oppleve en karensperiode på opptil 64 uker, avhengig av saksbehandlingstida. Noen kan få økonomisk sosialhjelp i ventetida, andre ikke, men uansett medfører ekstra ventetid en belastning for den det gjelder. Det virker uforståelig og urimelig at det skal være så ulik praksis fra kontor til kontor.