Mona Fagerås (SV): Hva er tenkt fra kunnskapsministerens side ift. lærernes og skolenes muligheter til å sette seg inn i de nye læreplanene, utforme læreplaner til hvert trinn samtidig som de underviser i inneværende skoleår etter Kunnskapsløftet 2006, og hvordan ser ministeren for seg at lærere og skoleledere skal kunne effektuere fagfornyelsen som er vedtatt av Stortinget uten en finansieringsordning satta av til dette formålet?
Begrunnelse
Fagfornyelsen.
Skoleåret 2019/2020 (inneværende skoleår) skal skolene og alle landets lærere rundt omkring i hele Norge bruke til å sette seg inn i de nye læreplanene og utforme læreplaner til hvert trinn samtidig som de underviser i inneværende skoleår etter Kunnskapsløftet 2006.
Skoleåret 2020/2021 er det første året hvor det undervises i nye læreplaner i samtlige fag for 1. – 10. trinn og Vg1.
Innføringen av de nye læreplanene vil bl. a kreve endinger i forhold til lærernes metodikk.
Dybdelæring og fagovergripende tema samt tverrfaglige emner vil kreve en annen type forberedelse til undervisningen.
Ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 viste det seg at svært mye av lærernes tid på skolen ble bundet opp til felles møter rundt læreplanarbeid.