Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:158 (2019-2020)
Innlevert: 25.10.2019
Sendt: 25.10.2019
Besvart: 01.11.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Fylkestinget i Møre og Romsdal vedtok den 16. oktober en uttalelse der de støtter at alternativene til Møreaksen blir utredet, at utredningen skal inneholde et miljø- og klimabudsjett, og at alternativene skal vektes i tråd med nasjonale mål for reduksjon av klimagassutslipp.
Vil statsråden etterkomme dette, og vil han sørge for at alle utredninger under Nasjonal transportplan framover skal følges av et miljø- og klimabudsjett og vektes etter hvordan de bidrar til å nå nasjonale klimamål?

Begrunnelse

Det overordnede nasjonale målet for transportpolitikken i Norge er "et transportsystem som er sikkert, fremmer verdiskaping og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet", jf. Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018–2029. Det ligger imidlertid ingen føringer i gjeldende NTP om at de enkelte prosjektene skal ha et klimabudsjett knyttet til, seg, eller at prosjektene skal vektes etter i hvilken grad de bidrar til å nå nasjonale klimamål.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Staten har ansvar for å byggje og vedlikehalde riksvegane og har også ansvaret for å avgjere kva for alternativ som skal greiast ut for ulike riksveg- og europavegprosjekt. Dette gjer vi med utgangspunkt i faglege råd frå Statens vegvesen, innspel frå lokale styresmakter og andre interessegrupper.
Regjeringa er opptatt av meir veg for pengane. Eg har derfor gitt Statens vegvesen i oppdrag å sjå på moglegheita for ytterlegare kostnadsreduksjonar og økt nytte i prosjektet på heile strekninga mellom Ålesund og Molde.
Til arbeidet med ny Nasjonal transportplan for perioden 2022-2033 har etatane fått i oppdrag å gjere ei systematisk optimalisering av prosjekt som er aktuelle for prioritering i kommande periode. For kvart prosjekt har etatane sett på moglegheita for å redusere kostnadar, auke nytte og for alternative løysingar. Dette gjeld også E39 mellom Ålesund og Molde.
Vurderingar av klima- og miljøeffektar inngår i fleire av oppdraga Samferdselsdepartementet har gitt verksemdene i forbindelse med ny NTP.
I oppdrag 1 skreiv Samferdselsdepartementet følgjande:

"På bakgrunn av gjennomgangen av prosjekter skal virksomhetene gi en samlet oversikt over bearbeidede prosjekter/strekninger/pakker/konsepter som er aktuelle for prioritering. Oversikten skal vise anslag for samfunnsøkonomisk lønnsomhet, herunder vurderinger av ikke-prissatte konsekvenser og klimaeffekt. I den samfunnsøkonomiske analysen skal utslipp av klimagasser inngå som en prissatt virkning."

I oppdrag 3 om utfordringar i transportkorridorar og byområde, har Samferdselsdepartementet bedt verksemdene om å vurdere miljøverknader. I oppdrag 3 står det:

"Samferdselsdepartementet ber om at virksomhetene identifiserer de største utfordringer vi står overfor i korridorene. Utfordringene kan eksempelvis være knyttet til kapasitet, forutsigbarhet, pålitelighet, transportsikkerhet og miljø."