Karin Andersen (SV): Det er viktig at vedtak i Nav får korrekt utfall på lavest mulig nivå, så nært brukeren som mulig. Sintef har sett på hvorfor så mange klagere i Nav får medhold. De avdekker at Nav gjør en for dårlig jobb i tidlig fase av sakene og at det kan skyldes for mye vekt på å nå måltall om antall vedtak, framfor hensynet til brukerne. En slik ledelse og prioritering vil bryte med forvaltningslovens krav.
Hvilke konkrete endringer er gjort i styringen av Navs arbeid som konsekvens av funnene i SINTEF-rapporten?
Begrunnelse
Rapporten presenterer resultatene fra et forskningsprosjekt som har kartlagt årsakene til at vedtak blir påklaget og omgjort i Nav og Trygderetten. Med vedtak menes vedtak om økonomiske ytelser etter folketrygdloven. Av alle vedtak som Nav fattet, ble 54 000 i 2015 påklagd til det nivået som opprinnelig fattet vedtakene, det vil si Nav Forvaltning. Av disse vedtakene omgjorde Nav Forvaltning 22 805 (cirka 42 prosent), mens 31195 klager gikk til nivået over – Nav Klageinstans. I tillegg behandlet Nav Klageinstans 4669 anker. Denne mengden med klagesaker innebærer at saksbehandlere i Nav må bruke mye tid og ressurser på å saksbehandle og vurdere på nytt saker som allerede er saksbehandlet. Hovedmålsettingen med dette prosjektet har vært å kartlegge årsakene til at vedtak om økonomiske ytelser påklages og omgjøres i Nav og Trygderetten.
Prosjektet er gjennomført i samarbeid med Sunniva Cristina Bragdø-Ellenes, førsteamanuensis ved Institutt for rettsvitenskap, Universitetet i Agder.