Skriftlig spørsmål fra Marit Knutsdatter Strand (Sp) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:204 (2019-2020)
Innlevert: 01.11.2019
Sendt: 01.11.2019
Besvart: 11.11.2019 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Marit Knutsdatter Strand (Sp)

Spørsmål

Marit Knutsdatter Strand (Sp): Fagskoleundervisere har ikke krav om PPU, men har mange lærere har tatt eller tar PPU likevel. Praksis under utdanninga kan ikke tas ved fagskoler i dag.
Hva mener statsråden om at praksis i PPU-utdanning kan tas helt eller delvis ved fagskoler?

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Det primære formålet med praktisk-pedagogisk utdanning er å utdanne lærere til grunnopplæringen. Utdanningen skal forholde seg til opplæringsloven og gjeldende læreplaner for grunnopplæringen. Det er to separate rammeplaner for praktisk-pedagogisk utdanning. Den ene er rettet mot yrkesfag for trinn 8-13 (PPUY) og den andre mot allmenne fag trinn 5-13 (PPU). I begge forskriftene er det krav om minst 60 dager praksis i utdanningen, og at studentene skal ha praksis både i grunnskole- og i videregående opplæring. PPUY-forskriften sier eksplisitt at praksis skal være i skolen. I allmennfaglig PPU er praksiskravet litt rundere formulert, og studenter med fagbakgrunn i utøvende kunstfag kan ha inntil 50 prosent av praksis i kulturskolene.
Ut fra formålet med utdanningene, må alle PPU-/PPUY-studenter først og fremst ha praksis i grunnopplæringen. 60 dager praksis er et minstekrav, men institusjonene kan selv velge å tilby mer praksis, og eventuelt legge denne utenfor grunnopplæringen, for eksempel i fagskole eller folkehøyskole.
Yrkesfaglærere underviser gjerne i fag- og yrkesopplæringen, på fagområder der elevene senere kan spesialisere seg gjennom fagskoleutdanning. Derfor kan erfaring med den praktiske tilnærmingen til undervisning som de vil møte på en fagskole, være relevant for de som tar PPUY. Universiteter og høyskoler skal sikre kvalitet og relevans i egne utdanninger. De har fullmakt til å legge til rette for at studentene får slik erfaring, dersom de finner det hensiktsmessig og faglig forsvarlig.
Institusjonene som tilbyr PPU, har en viss frihet til selv å vurdere om det er mulig å legge noen dager praksis til fagskoleutdanning. En slik tilpasning kan for eksempel motiveres av et samarbeid mellom UH-institusjoner og fagskoler.
Regjeringen har gjennomført en betydelig satsing på fagskolelæreren. På oppdrag fra KD har OsloMet laget et undervisningsopplegg i praktisk pedagogikk som er skreddersydd for å undervise ved fagskoler. Høsten 2019 hadde dette studiet 69 søkere til 30 studieplasser. Studiet gir imidlertid ikke kompetanse til å undervise i grunnopplæringen.
Jeg tror dette studiet vil gi fagskolelærere et solid løft. I tillegg vil jeg vurdere om det er behov for en åpnere formulering i forskrift om rammeplan for PPUY, slik at fagskolepraksis kan inngå i de 60 dagene obligatorisk praksis.