Kjersti Toppe (Sp): Hva er regjeringens begrunnelse for å overlate til direktørene i de fire regionale helseforetakene å definere hva som er nødvendig og forsvarlig helsehjelp, og følgelig definere hvilken helsehjelp pasienter skal ha rett til?
Begrunnelse
Lov om pasient- og brukerrettigheter fastslår at pasienter har en individuell rett til nødvendig helsehjelp. Tradisjonelt har spørsmålet om hva som er nødvendig og forsvarlig helsehjelp, vært definert ut fra medisinskfaglige anbefalinger, som igjen bygger på forskning og praksis både nasjonalt og internasjonalt.
I Prop. 55 L (2018-2019) foreslår regjeringen å endre dette prinsippet. Lovforslaget inneholder følgende formulering:
«Retten til nødvendig helsehjelp gjelder de tjenestene som spesialisthelsetjenesten har ansvaret for å yte og finansiere, jf. spesialisthelsetjenesteloven §§ 2-1 a og 4-4.»
Hensikten er ifølge regjeringen å «presisere at retten til nødvendig og forsvarlig helsehjelp ikke strekker seg lengre enn det tilbudet som spesialisthelsetjenesten er forpliktet til å yte og finansiere». I den samme proposisjonen foreslår regjeringen en endring i spesialisthelsetjenesteloven, der det lovfestes at det er Beslutningsforum for nye metoder som skal avgjøre hvilke nye behandlinger sykehusene skal yte og finansiere, samt hvilke behandlinger som skal fases ut.
Ser man de to lovendringene i sammenheng, blir konsekvensen følgende: Det er Beslutningsforum som til enhver tid skal bestemme hva som er nødvendig og forsvarlig helsehjelp, og følgelig definere hvilken helsehjelp pasienter har rett til.
Som statsråden er kjent med, består Beslutningsforum av direktørene for de fire regionale helseforetakene. Møtene til Beslutningsforum er lukket for offentligheten, og viktige deler av beslutningsgrunnlaget holdes hemmelig også på ubestemt tid etter at beslutningene er tatt. Ettersom de fire RHF-direktørene også er ansvarlige for sykehusbudsjettene, er det all grunn til å anta at avgjørelsene til Beslutningsforum i stor grad styres av økonomiske hensyn. Dette bekreftes ofte i de uttalelsene Beslutningsforum velger å gi til offentligheten.
Regjeringens forslag innebærer altså å frikoble spørsmålet om forsvarlighet fra medisinsk forskning og praksis, og overlate denne avgjørelsen til RHF-direktørenes møter bak lukkede dører. Denne endringen er såpass dramatisk at man skulle forventet en grundig gjennomgang av hvilke konsekvenser den får for tjenestetilbudet og pasientrettighetene. Dessverre er spørsmålet i liten grad berørt i lovproposisjonen fra regjeringen.