Skriftlig spørsmål fra Solveig Horne (FrP) til samfunnssikkerhetsministeren

Dokument nr. 15:459 (2019-2020)
Innlevert: 03.12.2019
Sendt: 03.12.2019
Besvart: 09.12.2019 av samfunnssikkerhetsminister Ingvil Smines Tybring-Gjedde

Solveig Horne (FrP)

Spørsmål

Solveig Horne (FrP): Mener statsråden at nettportalen kriseinfo.no har en fremtid, og hvilke tiltak mener statsråden kan være aktuelle å gjøre for å møte befolkningens forventninger til informasjon fra myndighetene i forbindelse med kriser?

Begrunnelse

Justis- og beredskapsdepartementet ga i 2010 Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) i oppdrag å etablere et nasjonalt nettsted for samordnet risiko- og kriseinformasjon. DSB har driftet portalen siden Kriseinfo.no siden 2012.
Formålet med Kriseinfo.no har vært å sørge for at befolkningen finner relevant informasjon fra myndighetene samlet på ett sted, uten at man må kjenne til hvordan oppgaver og ansvar er fordelt mellom myndighetene. Kriseinfo.no har ikke produsert eget innhold, men kun reprodusert redaksjonelle tekster fra andre sentrale aktører for å kunne tilby en samlet kanal for offentlig informasjon før, under og etter kriser.
Behovet for portalen har endret seg vesentlig siden oppdraget ble gitt i 2010. De mest sentrale offentlige virksomheter har i dag sin egen kombinasjon av andre kommunikasjonskanaler, noe som gjør Kriseinfo.no mindre relevant. DSBs befolkningsundersøkelser viser også at nettstedet er svært lite kjent, og at det i liten grad benyttes av aktører som har kjennskap til det.
Dagens tekniske løsning for portalen er også utdatert, og videreføring av portalen vil derfor kreve store investeringer for å kunne imøtekomme dagens krav til robusthet og tilgjengelighet. Dagens mediebilde og raske informasjonsflyt på stadig skiftende digitale plattformer kan også tilsi at det ikke er hensiktsmessig å satse videre på formidling av kriseinformasjon via nettstedet kriseinfo.no. I tillegg har også regjeringen gode og robuste alternativer via regjeringen.no, samt en rekke andre digitale plattformer i sosiale medier.

Ingvil Smines Tybring-Gjedde (FrP)

Svar

Ingvil Smines Tybring-Gjedde: Formålet med kriseinfo.no har vært å sørge for at befolkningen finner relevant informasjon fra myndighetene samlet på ett sted. Behovet for portalen har likevel endret seg vesentlig siden oppdraget ble gitt i 2010.
De mest sentrale offentlige virksomheter har i dag sin egen kombinasjon av andre kommunikasjonskanaler. Det samme gjelder for Regjeringen som også nå har etablert gode og robuste alternativer via regjeringen.no og en rekke andre digitale plattformer i sosiale medier som nyttes i det daglige.
De nevnte kommunikasjonskanalene vil trolig benyttes under kriser. Det viser seg at befolkningen i det vesentlige benytter de samme kanalene for å søke informasjon i kriser som i det daglige. Portalen kriseinfo.no er lite besøkt.
Samlet sett mener jeg at formålet med etableringen av Kriseinfo.no i det vesentlige er dekket gjennom de nevnte kanalene, og portalen vurderes nå som mindre relevant.
Dagens tekniske løsning for portalen vurderes å være utdatert. Den tekniske utviklingen har endret seg vesentlig. En eventuell videreføring av driften av portalen vil kreve store investeringer for å kunne imøtekomme dagens krav til robusthet og tilgjengelighet for en slik løsning. Dette er midler jeg ønsker å benytte til andre formål innen arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap.
Jeg går derfor inn for avvikling av myndighetsportalen kriseinfo.no i løpet av 2020.