Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:497 (2019-2020)
Innlevert: 06.12.2019
Sendt: 09.12.2019
Besvart: 12.12.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Hvor lang saksbehandlingstid beregnes for sakene som Navs innsatsgruppe og såkalte identifiseringsteam jobber med, og hva gjøres for at dette arbeidet ikke går ut over saksbehandlingstider i andre saker?

Begrunnelse

I VG 29 november 2019 er det en sak om Navs innsatsteam som arbeider som er satt ned for å gå gjennom og tilbakebetale de som er rammet av den såkalte NAV-skandalen. Den består av teamet i Oslo på 15 personer, og team i Trondheim, Tønsberg og Mo i Rana på 7–10 personer hvert sted som skal saksbehandle og utbetale.
I saken kommer det frem at det bak dører merket «Innsatsteam EØS» sitter 15 mennesker som skal finne de som kan være rammet av NAV-skandalen. Rundt 1700 personer som tror de de kan være berørt, har tatt kontakt med NAV.
Videre kommer det frem at de fleste av dem som sitter i NAVs lokaler på Hasle i Oslo, er hanket inn fra lokale NAV-kontorer på Østlandet, fra Drammen til Romerike
Gruppen har hittil gjort om på NAV-vedtak i overkant av 100 saker. Totalt 59 rammede har fått sakene sine ferdigbehandlet, og fått tilbake penger. I to saker er NAV-vedtak opprettholdt. Det er 20 domfelte blant dem som har fått tilbake penger.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Arbeids- og velferdsdirektoratet anslår at det er om lag 2 400 saker med urettmessige krav om tilbakebetaling på grunn av NAVs feilaktige praktisering av adgangen til å motta sykepenger, arbeidsavklaringspenger og pleiepenger ved midlertidig opphold i et annet EØS-land. Det kan ikke utelukkes at flere saker blir avdekket gjennom ytterligere søk eller ved at berørte personer selv tar kontakt med Nav.
Flere av sakene er komplekse fordi de omfatter både avslag og stans på ytelse, i tillegg til tilbakekrevingssaken. Det betyr at det må fattes flere nye vedtak i samme sak, og at det vil kunne være behov for dialog med dem det gjelder. Med forbehold om kompleksiteten i sakene, arbeider direktoratet etter en plan om at alle sakene skal være påbegynt i løpet av mars 2020. Når det gjelder saker som gjelder urettmessig stans av og avslag på ytelse, har Arbeids- og velferdsetaten orientert om at det er svært krevende å identifisere disse, og at direktoratet fortsatt er i identifiseringsfasen. Til sammen er det så langt tilbakebetalt 4,1 mill. kroner fordelt på 65 personer.
Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser om at ressurser er omfordelt internt, slik at de stedene som har avlevert medarbeidere, og har behov for det, får ressursmessig kompensasjon. Direktoratet følger og vurderer saksbehandlingstiden på alle ytelsene og melder foreløpig om at det ikke er noen indikasjoner på at EØS-gjennomgangen svekker saksbehandlingstidene på andre områder.
Det er viktig for meg at den ekstrainnsatsen som nå er satt inn for å rydde opp, ikke går ut over den ordinære driften til Arbeids- og velferdsetaten. Regjeringen foreslo derfor å styrke etaten med 40 mill. kroner ekstra for 2020, noe som Stortinget sluttet seg til. Dette vil gi Nav mulighet til å planlegge med høyere kapasitet enn opprinnelig lagt til grunn for 2020.