Arne Nævra (SV): I regjeringens Handlingsplan for grønn skipsfart i juni 2019 står det: "Ved fremtidige revisjoner av kostnadsnøklene i inntektssystemet for fylkeskommunene, vil regjeringen ta hensyn til kostnadsøkninger som følger av at fylkeskommunene har stilt krav om lav- og nullutslippsløsninger ferge- og hurtigbåtsamband."
Kan statsråden fortelle når det vil komme ekstra midler, f.eks. i revidert nasjonalbudsjett eller i kommuneproposisjonen for 2021, og hva kan statsråden bidra med i den akutte situasjonen med sterk økning av billettprisene nå?
Begrunnelse
Det er betydelige ekstrautgifter for fylkeskommunene å følge opp stortingsvedtakene som er gjort om å velge nullutslippsløsninger for nye fergeanbud.
For eksempel viser en rapport utarbeidet av TØI og Menon Economics fra 2019 at merkostnadene ved nullutslipps kollektivtrafikk (det meste til ferger) vil øke ytterligere i 2020 (i underkant av 500 mill. kroner i året frem til 2025), og at det er fylkeskommunene som må bære disse kostnadene.
I regjeringens Handlingsplan for grønn skipsfart (juni 2019) innrømmes dette:
"Erfaringene så langt, særlig for Hordaland og Møre og Romsdal, tyder på at anskaffelse av batteridrevne ferger har gitt merkostnader for fylkeskommunene, sammenlignet med innkjøp av konvensjonelle ferger. Det er store forskjeller i kostnadene over kontraktsperioden mellom ulike samband. For noen strekninger vil batteridrift redusere kostnadene, mens krav om null- eller lavutslipp vil gi betydelig høyere kostnader på andre samband."
Regjeringen hevder de skal følge opp (side 6 og side 35):
"Regjeringen vil arbeide videre med en støtteordning for fylkeskommuner som stiller krav om lav- og nullutslippsløsninger i hurtigbåtanbud. Ved fremtidige revisjoner av kostnadsnøklene i inntektssystemet for fylkeskommunene, vil regjeringen ta hensyn til kostnadsøkninger som følger av at fylkeskommunene har stilt krav om lav- og nullutslippsløsninger ferge- og hurtigbåtsamband."
Vi kan ikke se at regjeringen har fulgt opp dette.