Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:676 (2019-2020)
Innlevert: 10.01.2020
Sendt: 13.01.2020
Besvart: 17.01.2020 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Kan NAV nekte å ta tilbake en tilrettelagt bil etter at tilskuddsmottakeren er død og heller kreve tilbake resterende biltilskudd fra gjenlevende ektefelle?

Begrunnelse

Jeg har fått kjennskap til at en 63 år gammel nylig enkemann har fått krav om å tilbakebetale resterende biltilskudd fordi Nav nekter å ta imot den tilrettelagte bilen som hans avdøde samboer benyttet.
I 2014 fikk mannens samboer et tilskudd til innkjøp av bil. Hun har sittet i rullestol i ca. 38 år etter en fallulykke der hun ble lam. Gjennom de siste 2 mnd. etter konens bortgang, har mannen skriftlig diskutert med NAV om deres rett til å gå til innkreving av resterende biltilskudd, etter at tilskuddsmottageren dør.
Nav nekter, med henvisning til lov, at de ikke kan kreve / inndra bilen som objekt for å få dekket tilskuddet, men at familien skal dekke dette ved innbetaling av hele det resterende beløpet.
I dette tilfellet måtte mannen ta opp et lån på huset for å få dekket inn de 82.500.-, 2 uker etter samboerens bortgang (inkassovarsel). Igjen sitter mannen med en bil som har vært handikaptilpasset og som har lav verdi for funksjonsfriske.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Stønad til kjøp av bil reguleres nærmere i bilstønadsforskriften. Stønaden kan enten gis som tilskudd til ordinær bil (gruppe 1-bil) eller som et rente- og avdragsfritt lån til spesielt tilpassede kassebiler med rullestolheis eller rampe (gruppe 2-bil). Det kan også foretas spesialtilpasninger av ordinære biler, eksempelvis at det installeres tilleggsutstyr slik at hastigheten og brems kan reguleres via funksjoner på rattet. På bakgrunn av spørsmål-stillingen og begrunnelsen for spørsmålet, antar jeg at den konkrete saken gjelder tilskudd til en ordinær bil med spesialtilpasning. Svaret nedenfor er derfor generelt utformet ut fra hva som er regelverk og praksis for gruppe 1-biler.
Ifølge bilstønadsforskriften er bilen stønadsmottakerens eiendom. Av bilstønadsforskriften framgår det at i de tilfellene der det er gitt tilskudd til ordinær bil (gruppe 1-bil), blir tilskuddet avskrevet etter 11 år, fordelt med 1/22 for hvert halvår. Dersom stønadsmottakeren dør, skal det foretas gjeldsoppgjør. Det innebærer at de tilfeller der tilskuddet ikke er avskrevet fullt ut etter 11 år, skal det gjenstående beløpet tilbakebetales Arbeids- og velferdsetaten.
Jeg kan ha forståelse for at det i enkelte tilfeller kan oppfattes som urimelig at den gjenstående delen av tilskudd til ordinær bil tilbakekreves i forbindelse med et dødsfall. På den andre siden framgår det av bilstønadsforskriften at selve bilen er stønadsmottakers eiendom. Dette innebærer bl.a. at dødsboet har anledning til å selge bilen, herunder også å fjerne installerte spesialtilpasninger før et ev. salg.