Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:711 (2019-2020)
Innlevert: 15.01.2020
Sendt: 16.01.2020
Besvart: 27.01.2020 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Hvordan sikrer helseministeren sikkerhetskrav, lønns- og arbeidsforhold for ansatte på innleide tjenester i luftambulansen og er kravene for innleide de samme som for dagens operatør?

Begrunnelse

I foretaksmøtet 3. januar ble det vedtatt ekstratiltak for å sikre tryggheten til befolkningen i Nord-Norge. Helseministeren har sagt at dette skal være et ekstra jetfly i Tromsø og et ambulansehelikopter i Kirkenes.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: De innleide ressursene i luftambulansetjenesten er per i dag de to kommersielle flyselskapene Airwing og JoinJet. Airwing er fra Norge og får leger og flysykepleiere levert gjennom et samarbeid med det norske selskapet Advanced Medical Support (AMS). JoinJet er fra Danmark. Legene og flysykepleierne deres kommer fra Global Medical Air Crew (GMAC). Begge flyselskap opererer i det åpne kommersielle markedet og utfører ambulanseflyoppdrag blant annet for ulike forsikringsselskap. Selskapene har stående beredskap med hvert sitt jetfly i Tromsø annen hver uke frem til 5. april i år. I tillegg er det satt inn et legebemannet helikopter fra Forsvaret i Kirkenes frem til 15. april i år.
Det er flyselskapene og Luftforsvaret som har ansvaret for å ivareta sikkerheten til de som er ombord i deres fartøy og operasjoner. Dette er et ansvar sivile og militære tilsynsmyndigheter har pålagt operatørene gjennom et omfattende regelverk for sivil eller militær luftfart. Det norske Luftfartstilsynet er satt til å føre tilsyn med den sivile luftfarten, og svarer igjen for det internasjonale luftfartstilsynet EASA. Det er slik luftfarten har innrettet seg for å oppnå en jevn og høy sikkerhet. Før de to kommersielle selskapene første gang ble leid inn av Luftambulansetjenesten HF, gjennomførte helseforetaket i tillegg en befaring og vurdering av dem begge. Forsvaret har sitt eget kvalitetssystem for å ivareta flysikkerheten i sine flyoperasjoner.
Hvilke lønnsbetingelser de ansatte har i de kommersielle flyselskapenes fly og i Forsvarets legebemannede helikoptre er ikke jeg kjent med. Jeg er heller ikke kjent med detaljene i hvilke lønns- og arbeidsbetingelser det er i dagens ambulanseflytjeneste. Dette er private avtaler mellom den enkelte ansatte og deres arbeidsgiver, ofte fremforhandlet av ansattes fagforening.