Kirsti Leirtrø (A): I lokalavisa Fosna-folket kunne vi 22. januar lese om en gårdbruker som har manglet mobildekning siden 4. januar.
Hvilke krav har mobiloperatør til leveranse og oppetid på sitt mobilnett?
Begrunnelse
Vi kan lese at gårdbruker har Telia som nettforbindelse til melkerobot i fjøset. Siden mobilnettet var nede ble ikke feil på melkeroboten varslet. Dette medførte at bonden ikke ble varslet, og at ei ku måtte nødslaktes som en konsekvens av dette. Mobilnettet var nede fra 4. januar til 23. januar. Innbyggerne har ikke blitt varslet.
Når kobbernettet forsvinner er det enda viktigere at vi har et stabilt mobilnett, og en sikkerhet og en alternativ løsning. Spørsmålet er altså om hvilke krav en mobilleverandør har for oppetid på eget nett, og eventuelt erstatningsansvar.
I dette tilfellet kunne det ha vært løst med å bruke Telenors mobilnett som en nødløsning.
Stadig mer av våre tjenester er digitale. Beredskap og sikkerhet er avhengig av at vi har både varslingssystem, og redundans også i det digitale nettet. Dette er et offentlig ansvar.