Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:792 (2019-2020)
Innlevert: 28.01.2020
Sendt: 29.01.2020
Besvart: 06.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): E6 i Nordland har vært stengt 44 ganger hittil i år. Det er alvorlig, og viser behovet for snarlig utbedringer av strekninger og flaskehalser. Dessverre favoriserer dagens samfunnsøkonomiske beregningsmåte urbane strøk.
Vil ministeren vurdere å endre kriteriene slik at urbane strøk ikke favoriseres i kostnad-nytte-analyser?

Begrunnelse

90 eller 110 kilometer i timen kan være avgjørende for om et prosjekt blir noe av. Vegbygging prioriteres der kostnad-nytte-effekten er størst. Med lavere fart, taper et prosjekt samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Dette favoriserer firefelts motorveier i befolkningstette områder med mange kjøretøy, framfor viktig næringstransport eksempelvis laksetransport fra Nordland.
Et vogntog med avfall er vektet på samme måte som et vogntog med laks i en kostnad-nytte-analyse. Avfallet forringes ikke på samme måte som laksen, om transporten blir stående i en flaskehals, men det blir det ikke tatt hensyn til i kostnad-nytte-analyser.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringen har satset betydelig på samferdsel over hele landet de senere årene. For å skape gode bo- og arbeidsmarkedsregioner og å øke næringslivets konkurranseevne gjenstår det likevel utfordringer som må løses og behov som må dekkes. Regjeringen har en nullvisjon for drepte og hardt skadde, og transportsektoren skal bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål. Samtidig erfarer vi at store kostnadsøkninger i prosjektene som ligger i inneværende Nasjonal transportplan (NTP) gjør det krevende å få realisert alle planlagte tiltak. Parallelt med en krevende kostnadsutvikling vil det statsfinansielle handlingsrommet ventelig bli mindre i årene fremover. Dette gjør det nødvendig å tenke nytt om både hvordan vi prioriterer prosjekter som tas inn i NTP, og hvordan vi prioriterer og optimaliserer prosjekter som har blitt en del av planen. Denne omleggingen krever felles innsats fra mange aktører, og vilje til å prioritere slik at vi får mest mulig igjen for de midlene staten bruker på transport. Den raske teknologiske utviklingen vil få betydning for hvilke transportløsninger som bør velges, og åpner for nye muligheter for en mer kostnadseffektiv transportpolitikk.
Samferdselsdepartementet vil utforme neste nasjonale transportplan slik at den møter utfordringene og omstillingene vi står overfor i fremtiden. Et første trinn i arbeidet med den nye transportplanen har vært å få kartlagt utfordringene på transportområdet.
Samferdselsdepartementet går nå inn i NTP-fasen der oppmerksomheten vil bli rettet mot løsningene som skal håndtere de sentrale utfordringene på transportområdet. Departementet vil utarbeide en mer strategisk og overordnet transportplan, der det legges vekt på samfunnsøkonomisk lønnsomhet og måloppnåelse. I en overordnet og langsiktig planlegging legges det til grunn at de viktigste utfordringene håndteres først. Departementet vil innrette meldingen om NTP slik at det gis større handlingsrom i gjennomføringen, og utfordringene kan løses mest mulig effektivt.
For Samferdselsdepartementet er det viktig å få fylkeskommunenes, de største bykommunene og Sametingets forslag til prioriterte løsninger, som mest mulig effektivt svarer ut de viktigste utfordringene. Disse er derfor bedt om å komme med innspill i prosessen med NTP. Alle innspill departementet har fått og får til arbeidet med NTP blir gjort tilgjengelig på: https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/nasjonal-transportplan/id2475111/