Siv Mossleth (Sp): E6 i Nordland har vært stengt 44 ganger hittil i år. Det er alvorlig, og viser behovet for snarlig utbedringer av strekninger og flaskehalser. Dessverre favoriserer dagens samfunnsøkonomiske beregningsmåte urbane strøk.
Vil ministeren vurdere å endre kriteriene slik at urbane strøk ikke favoriseres i kostnad-nytte-analyser?
Begrunnelse
90 eller 110 kilometer i timen kan være avgjørende for om et prosjekt blir noe av. Vegbygging prioriteres der kostnad-nytte-effekten er størst. Med lavere fart, taper et prosjekt samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Dette favoriserer firefelts motorveier i befolkningstette områder med mange kjøretøy, framfor viktig næringstransport eksempelvis laksetransport fra Nordland.
Et vogntog med avfall er vektet på samme måte som et vogntog med laks i en kostnad-nytte-analyse. Avfallet forringes ikke på samme måte som laksen, om transporten blir stående i en flaskehals, men det blir det ikke tatt hensyn til i kostnad-nytte-analyser.