Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:873 (2019-2020)
Innlevert: 06.02.2020
Sendt: 06.02.2020
Besvart: 11.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): På riksveg 3 over Kvikne står fotoboksene klare til oppstart av strekningsvis fartsmåling, men i fjor ble prosessen stoppet på bestilling fra daværende samferdselsminister.
Vil ny samferdselsminister gi Statens vegvesen tilbake ansvaret for å vurdere virkemidlene for å bedre trafikksikkerheten?

Begrunnelse

Strekningsmålinger er et svært effektivt middel mot dødsulykker og alvorlige ulykker på norske veger. Fagmyndighetene er også tydelige på at fartsmålinger er et effektivt verktøy. Undertegnede er av den oppfatning at det å legge faglige vurderinger til side, og gjøre dette til en politisk sak svekker trafikksikkerheten, og reduserer fagmyndighetenes muligheter til å sette inn riktige virkemidler.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I arbeidet for regjeringens nullvisjon er streknings-ATK åpenbart et svært viktig virkemiddel.
Kriteriene for bruk av streknings-ATK er strenge. De skal sikre at tiltaket bare settes inn der hvor for høy fart og/eller ulykker er et dokumentert trafikksikkerhetsproblem, og streknings-ATK etter en faglig begrunnelse anses som det beste og mest kostnadseffektive trafikksikkerhetstiltaket. Statens vegvesen er i ferd med gjennomgå kriteriene for bruk av streknings-ATK og fremme forslag til reviderte kriterier. Frist for endelig leveranse er satt til 1. mars i år.
Fram til de nye kriteriene er gjennomgått og fastsatt, legger jeg til grunn en praksis der Statens vegvesen kan fremme forslag til Samferdselsdepartementet om etablering av streknings-ATK på enkeltstrekninger dersom dette av fagetaten vurderes å være nødvendig og best egnet for ivaretakelse av trafikksikkerheten.