Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:885 (2019-2020)
Innlevert: 07.02.2020
Sendt: 07.02.2020
Besvart: 14.02.2020 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Hvor mange er det sannsynlig at er rammet av feilpraktiseringen av folketrygdens tilknytningskrav til Norge, og hva menes med «typisk kort botid i Norge» og «etter flere år i utlandet»?

Begrunnelse

I pressemelding fra arbeids- og sosialdepartementer datert 06.02.2020 kommer det frem at regjeringen endrer praktiseringen av folketrygdens tilknytningskrav til Norge. Det betyr at flere som har bodd i utlandet får rett til trygdeytelser. Endringen gjelder uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og etterlatteytelser.
I pressemeldingen fremgår det at man legge sammen opptjeningstid i ulike medlemsland for å fylle tilknytningskravene for rett til uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og etterlatteytelser. For å få rett til disse ytelsene er hovedregelen at man må ha vært medlem i folketrygden de siste tre årene. For personer med nær tilknytning til Norge kan det gjøres unntak. Det gjelder blant annet for personer som det siste året har vært medlem i folketrygden, og som har oppholdt seg maksimum fem år i utlandet etter fylte 16 år.
Videre fremgår det at Norge har praktisert sammenlegging av opptjeningstid fra alle EØS-land når det gjelder hovedregelen, men ikke når det gjelder unntaksregelen. I praksis betyr det at kun botid i Norge har vært regnet med i unntaksbestemmelsen. I den tidligere trygdeforordningen, som gjaldt inntil 1. juni 2012, hadde Norge et unntak som tillot nettopp dette. Unntaket ble ikke videreført i den nye forordningen. Departementet mente likevel at Norge kunne fortsette praksisen man hadde hatt – altså bare bruke sammenlegging i forbindelse med hovedregelen – og ba Arbeids- og velferdsetaten praktisere reglene slik.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Departementet antar at omleggingen vil ha betydning for relativt få mennesker. Men, fordi det er vanskelig å identifisere saker tilbake i tid, må NAV gå gjennom om lag 1 900 saker. Blant disse sakene kan en stor andel ha fått avslag av andre grunner. Hvor mange personer som vil få omgjort sine vedtak, vil først være klart når sakene er behandlet.
For å få rett til uføretrygd, etterlatteytelser og arbeidsavklaringspenger må man etter hovedregelen ha vært medlem i trygden de siste tre årene. Etter EØS-avtalen kan man legge sammen opptjeningstid i ulike medlemsland for å fylle tilknytningskravene for rett til uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og etterlatteytelser. Norge har praktisert sammenlegging av opptjeningstid fra alle EØS-land når det gjelder hovedregelen, og de aller fleste vil ha fått ytelser etter hovedreglene.
Det kan imidlertid gjøres unntak fra hovedregelen i noen tilfeller der tilknytningen til Norge er så sterk at man har funnet at det er rimelig å gi ytelser selv om hovedregelen ikke er oppfylt. Dette gjelder blant annet dersom man har vært medlem i trygden i minst ett år før man setter frem krav om ytelse og har vært medlem i trygden etter fylte 16 år med unntak av maksimalt fem år. Norge har, som det fremgår av mitt brev til Kontroll- og konstitusjonskomiteen av 6. februar 2020, ikke praktisert sammenlegging for å gi rett til ytelser etter unntaksbestemmelsene.
For personer som har hatt sammenhengende medlemskap fra både Norge og et annet EØS-land i denne 3-årsperioden, blir praksis uendret. I disse tilfellene er medlemskapsperiodene blitt lagt sammen.
Endringen er kun knyttet til tilfellene der det ikke har vært sammenheng i medlemskapsperioden for en av disse tre ytelsene. Dette kan blant annet gjelde personer som har bodd utenfor EØS i hele eller deler av 3-årsperioden, men som ellers har hatt medlemskap fra både Norge og et annet EØS-land. Et eksempel vil være en svenske som har arbeidet 10 år i Sverige, for så å arbeide ett år i Norge. Så flytter han Thailand og bor der i fire år, før han kommer tilbake til Sverige. Dersom denne personen setter frem krav om uføretrygd etter ett år i Sverige, vil han ikke ha rett til uføretrygd fra Norge etter hovedregelen. Han vil imidlertid. med praksisendringen som nå gjennomføres, kunne få rett til uføretrygd etter unntaksbestemmelsen. Uføretrygd blir imidlertid beregnet etter forordningenes pro rata-regler, noe som innebærer at man får en ytelse fra det enkelte land beregnet på grunnlag av opptjening i dette landet.