Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:892 (2019-2020)
Innlevert: 07.02.2020
Sendt: 10.02.2020
Besvart: 14.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Er statstråden enig i utsagnet fra direktør Knut Øivind Ruud Johansen i BaneNor, hvis ikke, hvordan vil statsråden legge til rette for at man velger å bruke tog til jobb framfor bil?

Begrunnelse

På NRK Oslo og Viken kunne vi 7. februar lese følgende utsagn fra direktør for stasjoner i Bane Nor, Knut Øivind Ruud Johansen: – Man kan ikke bygge ut parkeringsplasser og tilrettelegge for mer bilkjøring når politikerne våre ikke vil det. Det er ikke en ønsket politikk i Norge at flere skal kjøre bil, og det må vi også ta innover oss når vi planlegger og driver jernbanen.
Faktum er at BaneNor de siste årene har innført betaling på stadig flere pendlerparkeringer fordi man ønsker å unngå at parkeringsplassene fylles opp av andre enn pendlere og togreisende. Likevel opplever pendlerne stadig at det blir vanskeligere å få parkert.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg oppfatter at svaret til Knut Øyvind Ruud Johansen er blitt tatt litt ut av sammenheng. Den politiske ambisjonen uttalt i Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029 er å nå nullvekstmålet. For å kunne nå dette målet, må kollektivtransportens samlede konkurranseevne styrkes gjennom bedre samordning av togtilbudet med øvrig kollektivtransport. Jernbanedirektoratet har ansvaret for å koordinere togtilbudet med regionale myndigheter, for å oppnå en best mulig lokal kollektivtransport som mater til toget. Det jobbes parallelt med fortetting rundt stasjoner, knutepunktsutvikling, parkeringsrestriksjoner og/eller utvikling av innfartsparkering. Utvikling av innfartsparkering vil først og fremst være relevant i de tilfellene innfartsparkering fremstår som et bedre alternativ enn å utvikle kollektivtilbudet/matetilbudet til tog. Innfartsparkering kan gjøre kollektivtransporten enklere og mer tilgjengelig i områder med dårlig flatedekning, men den må lokaliseres slik at den lengste delen av reisen foretas med kollektivtransport i stedet for bil.
Statens satsing på jernbane i byområdene synliggjøres også i byutviklingsavtalene. Mindre jernbanetiltak, som oppgradering av stasjoner og tilrettelegging for innfartsparkeringsplasser, kan derfor være en del av byvekstavtalene. Dette skal bidra til en integrert areal- og transportplanlegging mellom staten, fylkeskommunene og kommunene. I statsbudsjettet for 2020 er det bevilget om lag 1,5 mrd. kr i belønningsmidler til blant annet slike formål.
Det er ikke positivt at det ikke finnes tilgjengelige parkering, når bil er det eneste fullgode alternativet til å komme seg til toget. I byområdene er det imidlertid ikke alltid tilgjengelige arealer som er egnet for parkering. Bane NOR har derfor bygget sykkelhotell på flere stasjoner og innført brukerbetaling på eksisterende innfartsparkeringer. Ved å regulere parkeringstilbudet og reservere de fleste parkeringsplassene til togpendlere med periodebillett, reduserer Bane NOR problemet med at parkeringsplassene bli opptatt av ikke-reisende. Bane NOR har utviklet en egen parkeringsstrategi, som skal bidra til et attraktivt togtilbud. For mer informasjon se Bane NORs hjemmesider: https://www.banenor.no/parkering.