Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:893 (2019-2020)
Innlevert: 07.02.2020
Sendt: 10.02.2020
Besvart: 17.02.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Kan statsråden bekrefte at ambisjonen om utbygging av 4 felt og 110 km/t på E39 mellom Lyngdal - Ålgård fortsatt er noe regjeringen står bak, og kan statsråden si noe om når man vil fatte endelig vedtak om trasé?

Begrunnelse

I nyhetssak i Aftenbladet 26.januar kunne vi lese at fylkesmannen foreslår 2/3-feltsveg på strekningen, i sitt svar til kommunaldepartementet som skal fatte endelig vedtak.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Formålet med den statlige kommunedelplanen for E39 Lyngdal Vest – Sandnes er å avklare hvilken trasé som skal legges til grunn for videre detaljplanlegging av strekningen. Ny E39 planlegges for hastighet 110 km/t og med fire felt og 20 m veibredde. I forbindelse med beslutningen om å sende planforslaget på høring, har Samferdselsdepartementet uttalt at en smalere firefelts er under utredning, og at dette kan gi andre føringer for aktuelle veibredder. Det er også rom for økt veibredde innenfor forslag til korridoravgrensning.
Høring av planforslaget ble avsluttet 10. januar i år. Etter avsluttet høring vil Statens vegvesen oppsummere høringsuttalelsene, og deretter sende sitt endelige forslag til departementet for sluttbehandling og vedtak. Saken vil bli prioritert når den kommer til departementet, men jeg kan ikke si noe nå om når et vedtak vil bli fattet.