Skriftlig spørsmål fra Sylvi Listhaug (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1010 (2019-2020)
Innlevert: 19.02.2020
Sendt: 19.02.2020
Besvart: 27.02.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Sylvi Listhaug (FrP)

Spørsmål

Sylvi Listhaug (FrP): Det foreligger planer for mulig utflytting av arbeidsplasser ved Kongsberg Maritime AS. Dette vil kunne svekke den maritime verdikjeden som finnes på Nordvestlandet.
Hvordan vil næringsministeren gjennom sitt eierskap sikre at viktige arbeidsplasser og spisskompetanse ikke flytter ut av landet?

Begrunnelse

Regjeringen og Stortinget bidro i 2018 til at Kongsberg gruppen kunne kjøpe opp Rolls Royce Commercial Marine, nå Kongsberg Maritime AS. Fagorganisasjonene i Kongsberg Maritime AS er nå bekymret for mulig utflytting av den maritime delen, og at det vil ha en negativ innvirkning på kunnskap og kapabilitet også hos underleverandører i den maritime klyngen på Sunnmøre. Fagorganisasjonene har bedt om et møte med næringsministeren for å drøfte dette.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Rammene for statens eierskap i Kongsberg Gruppen ASA fremgår av den nye eierskapsmeldingen, som ble lagt frem for Stortinget i november 2019. Statens begrunnelse for eierskapet i Kongsberg Gruppen er å opprettholde et ledende teknologi- og industriselskap samt en forsvarsindustriell tilbyder med hovedkontorfunksjoner i Norge. Staten har en målsetning med eierskapet om høyest mulig avkastning over tid. Som eier forventer staten bl.a. at selskapene opptrer på en ansvarlig måte.
Det er styret og ledelsen som er ansvarlig for selskapets drift og for operasjonelle vurderinger, herunder for organiseringen av virksomheten og for eventuelle omstillingsprosesser. Dette følger også av selskapslovgivningen, anerkjente prinsipper for eierstyring og selskapsledelse og av regjeringens eierskapsmelding. Disse rammene ligger fast.
Regjeringen fikk Stortingets tilslutning til at staten som aksjeeier kunne tegne seg for sin forholdsmessige andel i en emisjon i Kongsberg Gruppen i 2018. Emisjonen la et finansielt grunnlag for at Kongsberg Gruppen kunne kjøpe daværende Rolls Royce Commercial Marine, nå Kongsberg Maritime AS. I den forbindelse viser jeg til at det blant annet fremgikk av departementets forslag til Stortinget, jf. Prop. 118 S (2017-2018), at Rolls-Royce Commercial Marine de siste årene hadde opplevd betydelige reduksjoner i aktivitetsnivå som følge av utfordrende markedsforhold, særlig innenfor offshore-relatert aktivitet. Det fremgikk videre at en hovedprioritet for Kongsberg Gruppen etter fullføring av transaksjonen derfor vil være å skape lønnsomhet i den oppkjøpte virksomheten, og at Kongsberg Gruppen forventer at lønnsomhet vil oppnås som følge av planlagte organisatoriske tilpasninger til markedet.
Det har vært krevende for norsk maritim industri etter oljeprisfallet høsten 2014. Overkapasitet og redusert lønnsomhet har satt offshoreskip i opplag, gitt redusert ordretilgang for verft og leverandørindustri, og medført redusert bemanning. Mange virksomheter har brukt denne perioden godt til å utvikle nye og bedre produkter, og ved å snu seg mot nye markeder eksempelvis tilknyttet cruise, oppdrett og havvind. Det er likevel krevende for virksomhetene å veie opp for aktivitetsreduksjonen offshore. Dette gjelder naturligvis både selskaper med og uten statlig eierskap.
Jeg deler representanten Listhaugs syn på at den maritime industrien på Nordvestlandet besitter verdifull kompetanse. Siden jeg tilrådte som næringsminister har jeg vært opptatt av å møte maritime virksomheter for å forstå deres situasjon best mulig. Innen kort tid skal jeg møte fagorganisasjonene i Kongsberg Maritime AS for å bli orientert om deres syn på saken.
Regjeringen arbeider for at næringslivet skal ha gode og forutsigbare rammebetingelser. For maritim sektor prioriterer regjeringen rettede virkemidler for verft og utstyrsleverandører, virkemidler for forskning og innovasjon og virkemidler for å fremme norsk skipsfartsnæring. Målet er at norske maritime bedrifter skal ha gode forutsetninger for å skape arbeidsplasser og verdier over hele landet i dag og i fremtiden. Disse temaene vil bli belyst i regjeringens stortingsmelding om den maritime politikken, forventet høsten 2020.