Siv Mossleth (Sp): Mener statsråden at avgiftsøkninger og liberalisering av taxinæringen vil gjøre det enklere for funksjonshemmede å få tilgang på drosje, eller vil statsråden reversere endringene som er vedtatt?
Begrunnelse
På NRK.no 21.2.2020 kan vi lese om Tove Linnea Brandvik som deltok i NRK-debatt om funksjonshemmedes rettigheter. Etter sendingen fikk hun ikke drosje fordi hun sitter i rullestol. Oslo Taxi kunne ikke stille med drosjer som kunne transportere rullestoler på kveldstid. Regjeringen innfører fra 1.juli en rekke lovendringer for taxinæringen, blant annet oppheves antallsreguleringen med tilhørende driveplikt, sentraltilknytningsplikten for drosjer oppheves. Før lovendringene ble vedtatt advarte organisasjoner for funksjonshemmede mot forslaget om deregulering av drosjetilbudet, og frykter for transporttilbudet for sine medlemmer. Regjeringen valgte å ikke ta hensyn til dette, og gjennomførte lovendringene.
I tillegg til lovendringer har regjeringen ført en avgiftspolitikk som gjør at de største drosjene går opp over 200.000 kroner i pris. Dette er typisk de drosjene som brukes til å kjøre funksjonshemmede.