Gisle Meininger Saudland (FrP): Vil statsråden støtte et initiativ for å endre trasé og reduserer kostnader for ytre ringvei i Kristiansand slik at veien kan fremskyndes?
Begrunnelse
La meg først gratulerer Hareide som ny samferdselsminister.
I en årrekke har en ytre ringvei rundt Kristiansand vært høyt ønsket i landsdelen. For de som bor utenfor Kristiansand er det tidkrevende og lite hensiktsmessig å bli tvunget inn i sentrum, selv om de kun skal kjøre forbi. For de fastboende har en sterkt trafikkert europavei gjennom byen også negative konsekvenser, både for miljø men ikke minst for innbyggernes helse og livskvalitet. Svevestøv og forurensing blir ofte liggende i det område det genereres. Barn blir ifølge landsforeningen for hjerte- og lungeskadde ekstra hardt rammet. Undertegnede vet at statsråden er opptatt av barns oppvekstvilkår og vil blant annet peke på barnas transportplan som KrF og FrP var enige om.
Det passerer omtrent 4000 lastebiler gjennom Kristiansand hver eneste dag, som er 62 prosent flere enn over Svinesund! Å bygge ytre ringvei er viktig både for trafikkavvikling og beredskapshensyn, noe tidligere samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune redegjør for i et innlegg i Fædrelandsvennen 04.01.2020
Det finnes krefter som fortsatt ønsker å lose gjennomgangstrafikken i Kristiansand gjennom byen i håp om at blir det vanskelig nok å kjøre så lar man kanskje være. Undertegnede mener det er en bakstreversk måte å løse trafikkproblemer på.
Heldigvis fikk FrP i regjering gjennomslag for å opprette selskapet Nye Veier AS og som statsråden nok er kjent med er hele strekningen mellom Sandnes og Kristiansand inkludert ytre ringvei rundt Kristiansand med i Nye Veier AS sin portefølje. Mens man på mesteparten av strekningen Kristiansand-Sandnes gjør lokale vedtak som gjør kostnadene så lave som mulig så har man i Kristiansand valgt en trasèløsning som er så dyr at Nye Veier selv sier at ytre ringvei vil bli bygget ut sist.
Undertegnede vet at det er mulig med kostnadsreduserende tiltak for ytre ringvei for å bedre den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Undertegnede er klar over at ytre ringvei ikke er en del av statlig plan og at kommunal- og moderniseringsdepartementet har behandlet trasevalget men mener det er viktig at samferdselsministeren ytret seg om saken. Dersom det blir en ny lokal prosess for å få fortgang på ytre ringvei så mener undertegnede at det er viktig at statsråden stiller seg bak slike tiltak og håper statsråden vil gjøre det i de fora som er tilgjengelige for han.