Skriftlig spørsmål fra Gisle Meininger Saudland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1034 (2019-2020)
Innlevert: 21.02.2020
Sendt: 24.02.2020
Besvart: 02.03.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Gisle Meininger Saudland (FrP)

Spørsmål

Gisle Meininger Saudland (FrP): Vil statsråden støtte et initiativ for å endre trasé og reduserer kostnader for ytre ringvei i Kristiansand slik at veien kan fremskyndes?

Begrunnelse

La meg først gratulerer Hareide som ny samferdselsminister.
I en årrekke har en ytre ringvei rundt Kristiansand vært høyt ønsket i landsdelen. For de som bor utenfor Kristiansand er det tidkrevende og lite hensiktsmessig å bli tvunget inn i sentrum, selv om de kun skal kjøre forbi. For de fastboende har en sterkt trafikkert europavei gjennom byen også negative konsekvenser, både for miljø men ikke minst for innbyggernes helse og livskvalitet. Svevestøv og forurensing blir ofte liggende i det område det genereres. Barn blir ifølge landsforeningen for hjerte- og lungeskadde ekstra hardt rammet. Undertegnede vet at statsråden er opptatt av barns oppvekstvilkår og vil blant annet peke på barnas transportplan som KrF og FrP var enige om.
Det passerer omtrent 4000 lastebiler gjennom Kristiansand hver eneste dag, som er 62 prosent flere enn over Svinesund! Å bygge ytre ringvei er viktig både for trafikkavvikling og beredskapshensyn, noe tidligere samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune redegjør for i et innlegg i Fædrelandsvennen 04.01.2020
Det finnes krefter som fortsatt ønsker å lose gjennomgangstrafikken i Kristiansand gjennom byen i håp om at blir det vanskelig nok å kjøre så lar man kanskje være. Undertegnede mener det er en bakstreversk måte å løse trafikkproblemer på.
Heldigvis fikk FrP i regjering gjennomslag for å opprette selskapet Nye Veier AS og som statsråden nok er kjent med er hele strekningen mellom Sandnes og Kristiansand inkludert ytre ringvei rundt Kristiansand med i Nye Veier AS sin portefølje. Mens man på mesteparten av strekningen Kristiansand-Sandnes gjør lokale vedtak som gjør kostnadene så lave som mulig så har man i Kristiansand valgt en trasèløsning som er så dyr at Nye Veier selv sier at ytre ringvei vil bli bygget ut sist.
Undertegnede vet at det er mulig med kostnadsreduserende tiltak for ytre ringvei for å bedre den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Undertegnede er klar over at ytre ringvei ikke er en del av statlig plan og at kommunal- og moderniseringsdepartementet har behandlet trasevalget men mener det er viktig at samferdselsministeren ytret seg om saken. Dersom det blir en ny lokal prosess for å få fortgang på ytre ringvei så mener undertegnede at det er viktig at statsråden stiller seg bak slike tiltak og håper statsråden vil gjøre det i de fora som er tilgjengelige for han.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Ytre ringvei rundt Kristiansand er et av prosjektene i Nye Veiers portefølje. En ringvei rundt Kristiansand vil avlaste trafikken gjennom Kristiansand og øke robustheten i transportsystemet. Konseptvalgutredningen for veisystemet rundt Kristiansand legger til grunn at det er nødvendig med to parallelle veier gjennom og forbi byområdet i Kristiansand. Strekningen Otra – Gartnerløkka er kritisk når det gjelder robusthet i veisystemet og uønskede hendelser kan gi full stopp i trafikken. Med de trafikkprognosene som lå til grunn for konseptvalgutredningen, ble det anbefalt byggestart senest 2025.
Nye Veier sin nåværende utbyggingsportefølje er finansiert med en kombinasjon av statlige midler og bompenger. Selskapet har langsiktig og forutsigbar statlig finansiering. I samsvar med prinsippene som ble lagt til grunn for selskapsetableringen er det selskapets ansvar å prioritere utbyggingsrekkefølgen basert på vurderinger av samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
Nye Veier er nå godt i gang med utbyggingen av sine prosjekter og i 2019 åpnet selskapet 55 km ny motorveg. Ytre ringvei rundt Kristiansand har så langt ikke blitt prioritert for utbygging av Nye Veier. Som representanten Saudland antyder skyldes det at kostnadene foreløpig er for høye sett i forhold til den beregnede nytten for veibrukeren.
Samferdselsdepartementet er informert om at Nye Veier nå er i dialog med Kristiansand kommune og andre lokale myndigheter for i felleskap finne fram til gode løsninger som kan redusere kostnadene samtidig som nytten av veiprosjektet for veibrukeren ikke blir vesentlig redusert.
Hele samferdselssektoren arbeider med å kunne bygge mer infrastruktur for pengene og med effektiv ressursbruk i sektoren. Jeg ser derfor svært positivt på arbeidet som nå foregår lokalt hvor Nye Veier og kommunen i felleskap ser på løsninger som kan forbedre den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i ytre ringveiprosjektet rundt Kristiansand.