Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:1102 (2019-2020)
Innlevert: 28.02.2020
Sendt: 28.02.2020
Besvart: 09.03.2020 av forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Fagskolesektoren rapporterer jevnlig at det er for lite kunnskap om sektoren. Mange elever er ikke klare over hvor gode og effektive, yrkesrettede tilbud fagskolene har. En av årsakene til dette er at rådgiverne på ungdomsskolen og i videregående skole i for liten grad kjenner til fagskolesektoren, og dermed ikke presenterer denne for elevene i skolen.
Hvilke konkrete tiltak vil statsråden foreta for å bedre kunnskapene om fagskolesektoren i rådgivningstjenesten?

Begrunnelse

I Granavolden-plattformen slås følgende fast:

«Høyere yrkesfaglig utdanning
Regjeringen mener at det må skapes flere jobber. Fagskolene er et viktig virkemiddel for å nå målet om at flere må kvalifiseres for disse jobbene. Fagskoleutdanning betegnes ofte som «arbeidslivets utdanning», fordi utdanningstilbudet drives og utvikles i nært samarbeid med arbeidslivet. Dette gir muligheter til å skreddersy utdanningene til arbeidslivets kompetansebehov, og det gir studentene relevant utdanning.
Regjeringen vil:

• Gjennomføre et kvalitetsløft i fagskolene og likestille fagskolestudenter med andre studenter.
• Stimulere til tettere samarbeid mellom skoleeiere og næringsliv for å heve kvaliteten og sikre praksisnær utdanning.
• Bedre overgangsordningene mellom fagskole og høyskole/universitet.
• Øke kunnskapen om fagskoleutdanning i rådgivningstjenestene.
• Legge til rette for et mangfold av offentlige og private fagskoler.»

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Regjeringen er i ferd med å utvikle en nasjonal digital karriereveiledningstjeneste, som lanseres høsten 2020. I tillegg til å være en tjeneste for landets innbyggere, skal den digitale karriereveiledningstjenesten også være et sted hvor veiledere i alle sektorer kan få kompetanseheving og finner gode verktøy til bruk i veiledningen. Den digitale karriereveiledningstjenesten vil gi rådgivningstjenesten enkel tilgang til kvalitetssikret informasjon om tilgjengelige utdanningstilbud, inkludert fagskoleutdanning.
Mens vi venter på den digitale karriereveiledningstjenesten har Kompetanse Norge fått 0,4 mill. kroner til å utarbeide mer og bedre informasjon om fagskoleutdanning på utdanning.no.
I april 2020 gjennomføres også det første samordnede fagskoleopptaket. Det kan søkes på fagskoleutdanning via samordnaopptak.no parallelt med opptaket til universitet og høyskoler. Dette legger til rette for at fagskoleutdanning blir et mer synlig utdanningsvalg. Unit har også fått om lag 0,4 mill. kroner i ekstra midler for å synliggjøre opptak til fagskoleutdanning blant annet i sosiale medier, særlig for å nå unge voksne.