Roy Steffensen (FrP): Fagskolesektoren rapporterer jevnlig at det er for lite kunnskap om sektoren. Mange elever er ikke klare over hvor gode og effektive, yrkesrettede tilbud fagskolene har. En av årsakene til dette er at rådgiverne på ungdomsskolen og i videregående skole i for liten grad kjenner til fagskolesektoren, og dermed ikke presenterer denne for elevene i skolen.
Hvilke konkrete tiltak vil statsråden foreta for å bedre kunnskapene om fagskolesektoren i rådgivningstjenesten?
Begrunnelse
I Granavolden-plattformen slås følgende fast:
«Høyere yrkesfaglig utdanning
Regjeringen mener at det må skapes flere jobber. Fagskolene er et viktig virkemiddel for å nå målet om at flere må kvalifiseres for disse jobbene. Fagskoleutdanning betegnes ofte som «arbeidslivets utdanning», fordi utdanningstilbudet drives og utvikles i nært samarbeid med arbeidslivet. Dette gir muligheter til å skreddersy utdanningene til arbeidslivets kompetansebehov, og det gir studentene relevant utdanning.
Regjeringen vil:
• Gjennomføre et kvalitetsløft i fagskolene og likestille fagskolestudenter med andre studenter.
• Stimulere til tettere samarbeid mellom skoleeiere og næringsliv for å heve kvaliteten og sikre praksisnær utdanning.
• Bedre overgangsordningene mellom fagskole og høyskole/universitet.
• Øke kunnskapen om fagskoleutdanning i rådgivningstjenestene.
• Legge til rette for et mangfold av offentlige og private fagskoler.»