Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1108 (2019-2020)
Innlevert: 28.02.2020
Sendt: 02.03.2020
Besvart: 10.03.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Vil statsråden i forbindelse med utlysning av Trafikkpakke 4 legge som premiss for lokaltog (L22) at togene skal gå til Rakkestad, og ikke snu i Mysen slik praksis er for de fleste avganger er i dag?

Begrunnelse

Jernbanedirektoratet skal høsten 2020 lyse ut konkurranse om drift av persontogtrafikk på Østlandet, blant annet Østfoldbanen.
Lokaltog (L22) Skøyen - Mysen/Rakkestad er en del av denne pakken. De fleste avganger på denne linjen snur i dag på Mysen med unntak av et par rushtidsavganger som kjøres helt til Rakkestad.
Det er et tverrpolitisk ønske i regionen og mellom kommunene i regionen at flere, helst alle, avganger bør snus i Rakkestad, eventuelt kjøres gjennomgående til Sarpsborg.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jernbanedirektoratet er gitt ansvaret for konkurranseutsetting av persontogtrafikken, og de arbeider nå med konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 4. Dette innebærer blant annet å ta stilling til hvilke minstekrav som skal stilles til linjestruktur, frekvens, stoppmønster mv., samt i hvilken grad den enkelte togoperatør selv skal ha anledning til å påvirke dette. Ettersom arbeidet fortsatt pågår, er det fortsatt mulig å komme med innspill. Jeg vil benytte anledningen til å si litt om prosessen som skal lede frem til et konkurransegrunnlag for Trafikkpakke 4.
Av «Byvekstavtale mellom Oslo kommune, Bærum kommune, Skedsmo kommune, Oppegård kommune, Akershus fylkeskommune og staten 2019–2029» fremgår det at
«Togtilbudet er samordnet med det lokale kollektivtilbudet for øvrig gjennom årlig dialog mellom Jernbanedirektoratet/Vy, Akershus fylkeskommune, Oslo kommune og Ruter. Det er behov for å styrke samordningen av rutetilbudet gjennom et mer formalisert/avtalebasert samarbeid mellom partene, som omfatter planlegging av ruteendringer og utforming av krav til rutetilbudet. Dette innebærer tett samarbeid mellom Jernbanedirektoratet og regionale myndigheter i forkant av videre konkurranseutsetting av togtilbudet, slik at grunnlaget for de neste trafikkpakkene ivaretar regionale mål og kundenes behov for et godt kollektivtilbud».
På bakgrunn av dette er det etablert et samarbeid mellom Jernbanedirektoratet og berørte fylkeskommuner / fylkeskommunale administrasjonsselskap: Oslo med Ruter, Viken med Brakar og Østfold kollektivtrafikk, og Innlandet med Innlandstrafikk.
Det er særlig på fire områder hvor fylkeskommunene med administrasjonsselskapene er invitert til dialog og samhandling:

1. Innspill til målsettinger for trafikkpakke 4 (arbeidsmøte er gjennomført)
2. Idedugnad for å drøfte hensiktsmessig kommersielle og operasjonelle frihetsgrader i trafikkavtalen (gjennomført)
3. Idedugnad for å dele erfaringer samt diskutere mulige insitamenter som gjør det lønnsomt for både togoperatør og øvrig kollektivtrafikk å levere på løsninger som bidrar til å realisere målsettingene for trafikkpakke 4 (planlagt)
4. To idedugnader for å ytterligere diskutere togtilbud og samordning med øvrig kollektivtrafikk (planlagt).

Det er med andre ord lagt opp til en bred og grundig dialog med berørte fylker. Basert på denne, eventuelt øvrige innspill fra fylkeskommunene og tilgjengelig infrastruktur, kapasitet og kjøretøy, vil Jernbanedirektoratet ta stilling til endelig innhold i konkurransegrunnlaget som publiseres i september 2020.