Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1119 (2019-2020)
Innlevert: 28.02.2020
Sendt: 02.03.2020
Besvart: 10.03.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Kan statsråden framskaffe en oversikt som viser hvor mange samfunnsøkonomiske analyser som er gjort av veiprosjekter de siste seks årene, og hvor mange av disse analysene som inneholder spesifikke faktorer som synliggjør verdien av å få fram sjømat fra kyst til marked?

Begrunnelse

En dagsproduksjon på et av lakseslakteri på Senja er 100 tonn. Verdien er 6 millioner. En stengt vei som fører til en forsinkelse reduserer verdien fra 6 til 4,5 millioner. Det er dessverre mange slike forsinkelser i sjømatnæringen, som kunne vært unngått ved bedre veier. På Senja forlanges det ikke nye næringsveier, bare flere møteplasser, fjerning av flaskehalser og skredsikring slik at verdifull last kommer fram uten at verdien forringes. Liknende situasjoner finnes i mange kystsamfunn.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Ved utarbeidelse av konseptvalgutredninger (KVUer), og i forbindelse med utarbeidelse og oppfølging av Nasjonal transportplan, gjennomføres det samfunnsøkonomiske analyser av vegprosjekter. Statens vegvesen følger Utredningsinstruksen om utredning av statlige tiltak, fastsatt ved kongelig resolusjon 19. februar 2016 med hjemmel i instruksjonsmyndigheten, fremmet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet angående utredning/planlegging av vegprosjekter. Etaten plikter også å følge rundskriv R (R 109-14) fra Finansdepartementet om «Prinsipper og krav ved utarbeidelse av samfunnsøkonomiske analyser mv.» Til sammen er dette førende for de samfunnsøkonomiske analyser som Statens vegvesen gjennomfører.
For å gjennomføre de nødvendige og påkrevde transportanalyser og samfunnsøkonomiske analyser har Statens vegvesen utarbeidet et omfattende metodeverk som benyttes.
I tilknytning til Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029 er det beregnet samfunnsøkonomiske analyser av om lag 35 prosjekter (se prosjektliste i vedlegg 1 i NTP 2018-2029, jf. Meld. St. 33 (2016-2017)). Det gjennomføres anslagsvis 3-5 samfunnsøkonomiske analyser pr prosjekt. I det pågående arbeidet med NTP 2022-2033 gjennomføres det samfunnsøkonomiske analyser for omlag 40 prosjekter. Også her gjennomføres det 3-5 analyser pr prosjekt.
I perioden 2014 til februar 2020 har Statens vegvesen utarbeidet 14 KVUer til Samferdselsdepartementet, og 3 KVUer forventes ferdig i nær framtid (mars 2020). I enkelte av disse (E39 Klett – Vinjeøra/Orkdalsregionen og Innfarter til Tromsø) er forholdet til sjømatnæringens behov for transport et viktig i tema.
I det generelle metodegrunnlag som brukes av Statens vegvesen er det ikke i dag noen spesifikk faktor som synliggjør verdien av sjømattransport. Statens vegvesen har sammen med de øvrige transportvirksomhetene gjennomført en verdsettingsundersøkelse hvor det er estimert en tidskostnad for fersk fisk. Erfaringene så langt er imidlertid at den ligger en god del under det som er estimert fra forslagsstiller. Jeg er kjent med at Statens vegvesen vil implementere verdi for fersk fisk fra nasjonal verdsettingsstudie, slik at det på sikt er mulig å gjennomføre denne typen av analyser.