Øystein Langholm Hansen (A): Er det sånn å forstå, at statsråden ikke kan ta selvstendig initiativ til å innføre strekningsvise gjennomsnittsmålinger av fart, såkalt streknings-ATK, men at Statens vegvesen må søke om dette?
Begrunnelse
I avisa Strandbuen, den 26. februar 2020, kan man lese en artikkel vedrørende råkjøring i den nye Ryfylketunnelen, som er en del av Ryfast. I artikkelen viser journalisten til en selvopplevd hendelse i tunnelen, der han blir forbikjørt av to biler, der han anslår farten til den ene til over 140 km/t. Farten kan ikke bekreftes, fordi det ikke foretas kontroll av fart i tunnelen av andre enn politiet. Biler filmes ikke i tunnelen under normalsituasjoner. De filmes bare dersom det skjer noe uventet, som f.eks. stopp eller kjøring i feil retning.
Strekningsvis-ATK er ikke innført i Ryfast, men den 8.mars 2019 skrev Stavanger Aftenblad, i en artikkel som omtaler at Fylkesmannen i Rogaland krever innført denne teknologien i Ryfast, at «Dette var planlagt frå starten av prosjektet. Alt er teknisk på plass for å ta systemet i bruk.» Men dette utstyret ble montert før Granavolden-plattformen ble nytt grunnlag for regjeringens samarbeid. I Granavolden ble regjeringspartiene enige om å «begrense bruken av streknings-ATK». Derfor er ikke denne teknologien tatt i bruk i Ryfast. Statsråden har tidligere bestemt at det skal innføres streknings-ATK i Ålesundstunnelene og i Mælefjelltunnelen. Lokalavisa skriver at de har spurt statsråd Hareide om det nå også er blitt mer aktuelt med streknings-ATK i Ryfast. Avisa hevder at de ikke fikk et klart svar, men at statsråden viser til at Statens Vegvesen enda ikke har søkt om etablering av strekningvis-ATK i Ryfast.