Skriftlig spørsmål fra Turid Kristensen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1196 (2019-2020)
Innlevert: 08.03.2020
Sendt: 10.03.2020
Besvart: 12.03.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Turid Kristensen (H)

Spørsmål

Turid Kristensen (H): Elever i videregående skole og elever og studenter ved offentlig godkjente læresteder som er under 30 år får gjennom en statlig bevilgning 40 prosent rabatt på kollektivtransport som mottar fylkeskommunalt tilskudd og hos Vy mot fremvisning av legitimasjon. Denne rabattordningen gjelder ikke for lærlinger.
Vil statsråden vurdere å endre regelverket slik at også lærlinger kan omfattes av denne ordningen, eventuelt i hvert fall i begynnelsen av læretiden hvor lønnen er lav?

Begrunnelse

Samferdselsdepartementet skriver på sine nettsider at rabattordningen for skoleelever og studenter skal bidra til å gjøre kollektivtransport mer attraktiv for ungdom for dermed å skape gode reisevaner for denne målgruppen for fremtiden. Ordningen har derfor en ungdomsprofil. Regjeringen har som målsetting at flere skal fullføre og bestå videregående skole, og det er mange forhold som vil kunne bidra til økt gjennomføring – også økonomiske forhold. Noen lærlinger må i tillegg bo i til dels lang avstand fra hjemstedet i læretiden, og muligheten til å reise hjem til familie og venner i f.eks. helger vil være viktig for denne gruppen lærlinger. En betingelse for å omfattes av ordningen er at elevene/studentene ikke mottar lønn i forbindelse med studiene. Lærlinger mottar lønn i læretiden, men lønnen er lav – spesielt i første året av læretiden. Elever og studenter som har deltidsjobb ved siden av studier har derimot krav på studentrabatt. Lærlinger har ikke samme mulighet til å ha deltidsjobb ved siden av full jobb ved lærestedet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Ordningen med skole- og studentrabatt gjelder for periodekort for lokal kollektivtransport og forvaltes av fylkeskommunene og togselskapene, og er omtalt nærmere på Samferdselsdepartementets hjemmeside, som du viser til.
Formålet med ordningen er å bidra til å gjøre kollektivtransport mer attraktiv for ungdom for å fremme gode reisevaner for denne målgruppen i fremtiden. Ordningen har derfor en ungdomsprofil.
De hovedvilkår som staten har fastsatt for denne ordningen har vært gjeldende siden iverksettelse av ordningen i 2002/2003.
Ordningen omfatter bl.a. elever og studenter som har studier på fagskole-, høyskole- og universitetsnivå som hovedbeskjeftigelse, og som ikke mottar lønn i forbindelse med studiene. Staten finansierer ordningen for studenter inntil 30 år.
De vilkår som gjelder for statens finansiering er ment å utgjøre minimumsvilkår for ordningen. Fylkeskommunene og togselskapene kan derimot ha bedre ordninger enn dette basert på lokale behov og prioriteringer, herunder for lærlinger.
Selv om det kan forekomme en del ulikheter i praktiseringen av ordningen mellom fylkeskommunene og mellom fylkeskommunene og togselskapene, er erfaringen at hoveddelen av målgruppen ivaretas gjennom denne ordningen. Jeg ser det derfor ikke som aktuelt å endre regelverket slik at flere grupper blir omfattet av ordningen med skole- og studentrabatt.