Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1204 (2019-2020) Innlevert: 10.03.2020 Sendt: 10.03.2020 Besvart: 11.03.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Arne Nævra (SV): De siste dagene har det vært medieoppslag om fly som flyr uten eller med svært få passasjerer både i Norge og internasjonalt, fordi selskapene må fly 80 prosent av sine tildelte avganger for å beholde plassene. SAS antyder til TV2 at de kan havne i en situasjon der de må fly med tomme fly. I et klimaperspektiv er dette helt meningsløst.Hva vil statsråden gjøre for å unngå en situasjon der flyselskapene flyr med tomme eller nesten tomme spøkelsesfly?
Knut Arild Hareide: Jeg er enig med spørsmålsstiller om at flygninger som gjennomføres for å unngå tap av slots (tidsluker) på flyplasser med kapasitetsbegrensninger er uheldige for miljøet, og at dette er noe som bør unngås.Det såkalte Slots-regelverket åpner for å dispensere fra kravet om bruk når bruken er "praktisk og/eller teknisk umulig" for flyselskapet, blant annet for å unngå situasjonen som beskrives i spørsmålet. Den norske slot-koordinatoren har sammen med Luftfartstilsynet vurdert behovet for å frita fra brukskravet. Det er besluttet at kravet ikke skal gjelde på norske lufthavner frem til utløpet av juni 2020. Behovet for forlengelse vil bli vurdert fortløpende.Etter det jeg forstår er liknende beslutninger også tatt, eller i ferd med å bli tatt, av slot-koordinatorene i de andre EØS-landene. Europakommisjonen følger nøye med på situasjonen.Jeg er glad for at disse grepene nå er tatt og jeg legger til grunn at den uheldige praksisen det er referert til i spørsmålet vil opphøre.